Columns

Is de HU fraudegevoelig?

Vanavond onthult Channel 4 (BBC) dat er volop gespiekt en gefraudeerd wordt in het Engelse onderwijs, van basisschool tot universiteit. Dat meldt The Guardian vanmorgen. De krant noemt het zelfs een epidemie, die mede ontstaan is door het rendementsdenken: (…) how shady practices (…) as the use of exam results, league tables and performance indicators increases the pressure on students, teachers and institutions to succeed. Ook in het Verenigd Koninkrijk blijkt men te zijn doorgeschoten van een beetje betere contrôle naar cijferfetisjisme en bovenmatige scoringsdrift.

De invoering van verschillende anti-plagiaatsoftware is handig bij het checken van scripties. In Engeland gebruikt men vaak TurnItIn en bij de HU bijvoorbeeld Ephorus. Ik heb via dat laatste programma een keer een studente betrapt die bijna de helft van een eindwerkstuk bij elkaar geplakt en geknipt had. Ze zou in tijdnood geweest zijn.

Maar de vraag is of deze software overal consequent wordt toegepast. En wat doe je tegen de opkomende bureaus die hun diensten aanbieden om niet alleen je scriptie van tevoren na te kijken of je te helpen met schrijven, maar bijvoorbeeld een scriptie van 4.000 woorden in een week aan te leveren voor tussen de 500 en 1000 euro? Vertoont het HU-net grote mazen?