Columns

Mag een stagiair verdienen?

Zowel bij het mbo als het hbo is het soms moeilijk om een passende stageplek te vinden. Politici roepen dat het moet verbeteren, maar bieden geen verbeteringen. Sommige bedrijven maken misbruik van stagiairs, die ingezet worden als goedkope, soms gratis, werknemers. Want ze doen zo toch ervaring op?
Uit ervaring weet ik dat korte stages lastig zijn 'te verkopen', want zodra de student een beetje wegwijs is gemaakt, gaat deze alweer terug naar de schoolbanken. Ook stelt het bedrijf soms de eis dat tijdens het werk niet aan bijvoorbeeld een scriptie gewerkt mag worden. Of de student moet minimaal zes maanden stagelopen; vijf maanden vindt men te kort.

Stagelopen bij een van de Amerikaanse filmstudio's in Hollywood was voorheen zonder vergoeding. Studenten wilden maar al te graag. Maar sinds 2010, na een artikel in The New York Times The Unpaid Intern Legal or Not zijn er rechtszaken tegen de grote studio's van Sony, Fox, Warner Bros. en Viacom. Alle lopende vorderingen van stagiairs zijn inmiddels opgelopen tot $ 6,4 miljoen. Laat zoiets maar aan Amerikaanse advocaten over.

Grote bedrijven hebben vaak de mond vol van 'corporate social responsibility', maar het lijkt erop dat het alleen toegepast wordt als het in hun straatje te pas komt.