Columns

Scripties halen met hangen en wurgen

Vandaag lees ik in de nieuwsbrief van het AOb hoger onderwijs: http://bit.ly/1SNbK2S een artikel van Stefan Molenaars, docent marketing op de Hogeschool van Amsterdam, met wie ik toevallig vorige week een scriptie-verdediging beoordeelde. De student slaagde met een 6,6.
Molenaars beweert dat 'zeker de helft van de studenten analytische en communicatieve vaardigheden [mist] om een individueel onderzoek tot een goed eind te brengen'. Een van de scriptie-eisen is dat er een hoofdstuk gewijd wordt aan het theoretisch kader waarin het onderzoek plaatsvindt. Slechts een enkele student die daarover iets zinnigs op papier krijgt.

Op de faculteit Economie & Management van de HU is door de invoering van minoren het schrijven van een scriptie en de stage in elkaar geschoven. Bij de opleiding commerciële economie op de HvA mogen studenten sinds dit studiejaar maximaal een half jaar over hun eindscriptie doen in plaats van een heel jaar. Volgens Molenaars missen de studenten 'het vermogen om hun gedachten scherp en helder onder woorden te brengen.'

In Engeland kan je je bachelordiploma halen en je Bachelor Honours. Je kan daarna een master halen (MA), of een meer analytische master (Msc). Waarom iets dergelijks niet toegepast in ons hbo? Een praktische BA en een BA (Hons) als je wil doorstuderen.