Columns

Slechte communicatie ProRail

Zondagavond kom ik met m’n vrouw aan op Schiphol. Terwijl ik op de koffer wacht koopt zij alvast twee treinkaartjes. Als ik naar huis bel dat we geland zijn, word ik eraan herinnerd dat er geen treinen van en naar Schiphol gaan, (verbussen schreef Het Parool). Als we door de douane zijn, hangt er inderdaad op de ’treinkaartjes-machine’ een A’4tje met de tekst dat er bussen naar station Sloterdijk gaan en vandaar naar het Centraal Station.

Buiten staan her en der bussen, maar nergens staat aangegeven welke bussen naar Sloterdijk gaan. Als buitenlander ben je helemaal aan de goden overgeleverd. Zit je eindelijk in de goede bus en stap je na een half uurtje uit op Sloterdijk, dan zie je hen vragend om zich kijken, want zij hebben geen notie naar welk perron ze moeten. Alleen in het Nederlands wordt namelijk omgeroepen van welk perron een trein waar naartoe vertrekt.

Gelukkig zijn er altijd genoeg Engels sprekende Nederlanders die kunnen helpen, al is het voor hen ook even puzzelen.Terwijl men bij ProRail toch al maanden van te voren weet dat dit weekend eraan komt en dat er ook veel buitenlanders via Schiphol naar Amsterdam komen. Zorg dan ook voor goede communicatie. Dat verbussen was an me hoela geregeld.