Columns

Stop het exorbitant salaris in goed onderwijs

Alwin van der Blom is student aan de HU, lid van de FMR bij de faculteit Educatie en lid van de CMR. Voor Trajectum blogt hij op persoonlijke titel. Ditmaal: het jaarsalaris van de voorzitter voor exorbitant goed onderwijs.

Uit interesse werp ik eens een blik op de salarissen en vermogens van bepaalde figuren. De nummer 1 op de welbekende Forbes-lijst is de Mexicaanse telecomgigant Carlos Slim. Meneer Slim (woordspelingen overbodig) heeft een geschat vermogen van 73 miljard dollar. Het vermogen van de Microsoft-oprichter (Bill Gates) wordt geschat op 67 miljard. Zo gaat het lijstje verder tot de eerste en tevens enige Nederlander in de top 100: Charlene Heineken met 11 miljard.

En wat is er te vinden over het salaris van politici? Barack Obama verdient zo’n 400.000 dollar met zijn baan als Amerikaans president. Angela Merkel verdient afgerond 283.000 dollar, David Cameron 167.000 en het jaarlijkse salaris van Mark Rutte is ongeveer 187.000 (ook in dollars, om het makkelijk te houden).

Wat gebeurt er als we het nog dichter bij huis halen? Wat verdienen de bestuurders van Hogeschool Utrecht eigenlijk?

De HBO-raad publiceerde een maand geleden een document over de bezoldiging van bestuurders in het hoger beroepsonderwijs. Onze eigen Geri Bonhof staat aan kop met een salaris van afgerond 293.000 dollar, en dat is nog eens exclusief onkostenvergoeding van 41.000 dollar, zoals gemeten in 2011. (In euro's gaat het om 225.000 euro en onkosten in 2011 van 30.000 euro-red). Een salaris dat hoger is dan dat van Mark Rutte, Angela Merkel en David Cameron. Voor een hogeschool waar maar 36.000 studenten aan studeren! Niet een land van 16,5 miljoen inwoners of Duitsland (81 miljoen) of het Verenigd Koninkrijk (63 miljoen). Terwijl Geri maar 26% minder ontvangt dan Barack Obama… Is deze verdeling wel eerlijk?

Iedereen heeft het steeds over het vervuilde bankensysteem. Waarom heeft niemand het over de vervuilde financiële situatie van het hoger onderwijs? Nadat de HBO-raad de bezoldigingen kenbaar maakte was er even een kleine ophef, deze was echter snel geblust.

Hoe kan het dat mensen deze topinkomens gewoonweg accepteren? Er geen vraagtekens bij zetten? Mijn suggestie is om die salarissen te verlagen naar 100.000 maximaal. Steek die andere honderdduizenden euro’s in het verstrekken van beurzen of docenten. Nieuw materieel voor de techniekstudenten, betere proefjes voor de lerarenopleiding scheikunde, geen excursies naar de Dom maar naar de Chinese Muur. Van exorbitante salarissen naar exorbitant goed onderwijs!