Keuzegids: salaris blijkt niet het belangrijkst bij de keuze voor een master

Met deze masters krijgen oud-studenten het hoogste startsalaris: Medische masters, Informatiekunde, Econometrie, Onderwijsvernieuwing & -management en Fiscaal & notarieel recht. De bruto salarissen variëren tussen de 3.957 en 3.496 euro per maand. Dat staat in de Keuzegids Masters die vandaag verschijnt.

Opvallend is dat van deze vijf slechts twee voorkomen in de tien meest aangeraden masters door studenten. Dat zijn Onderwijsvernieuwing & -management en Fiscaal & notarieel recht. Met de helft van de aanbevolen masters verdienen alumni minder dan het gemiddelde salaris. Of je goed zult verdienen is dus niet de grootste drijfveer voor de keuze van een master, concludeert de Keuzegids.

De Keuzegids bevat de nieuwste gegevens over de arbeidsmarkt en een overzicht van de masters op hogescholen en universiteiten. Doordat de Nationale Studentenênquete (NSE) de laatste jaren niet is afgenomen, ontbreken de actuele gegevens over de oordelen van studenten. De HU stond in 2018 en 2019 op een tweede plaats in de categorie grote aanbieders.