Columns

Toch weer AD-trajecten op de HU

In het aprilnummer van Transfer, het vakblad over internationalisering in het hoger onderwijs, las ik een artikel over het project Social Entrepreneurship van Friesland College en NHL Hogeschool met als kop ‘Europees succes voor Fries mbo-hbo-project’. Zeven studenten van Friesland College en twee studenten van NHL Hogeschool liepen stage in Liverpool, dat in 2008 culturele hoofdstad van Europa was. Leeuwarden is dat in 2018. Hoewel het project over het algemeen gesmeerd liep volgens NHL-docente Simone Schoonhoven, wordt er niet nagedacht over een doorlopende leerlijn.

Beide instituten willen de samenwerking uitbreiden, zowel in de regio als (met stages) in het buitenland, maar dan moeten de financieringsstromen voor mbo en hbo verbeterd worden. Zo blijkt de HU ook ineens weer te denken. De opgezette AD-trajecten, waar studenten binnen twee jaar een associate degree kunnen halen, werden afgebouwd. Het zou negatief zijn voor het imago van de HU.

Maar nu dat het aantal nieuwe studenten in Amersfoort achterblijft, heeft het college van bestuur besloten toch weer te gaan samenwerken met het mbo om gezamenlijke AD-trajecten op te zetten in de nieuwe gebouwen, die anders vele lege klaslokalen krijgen. Hopelijk is dit laatste niet de echte reden om de relatie met het mbo aan te halen, maar heeft het een onderwijskundige achtergrond.