Columns

Trajectum laat homo’s en lesbiennes in de kou staan

Stapels Trajectums liggen in de bakken van de verschillende faculteiten. Die moeten nu echt wegvliegen denk ik, want het gaat over seks, de liefdesspecial. Er is veel aandacht voor geweest, want men had veel studenten nodig om een goed beeld te krijgen van het liefdesleven van de HU-studenten. Volgens de onderzoekers is dat gelukt.

De gebruikte icoontjes, het missionarisstandje (het vrouwtje met paardenstaart ligt onder) en het op z’n hondjes doen (het vrouwtje op haar knieën), had ik niet eerder gezien. Het werkt misschien aanstekelijk voor hetero’s, maar ik lees met geen woord iets over homo’s of lesbiennes. Zijn die niet op de HU, of had men er geen icoontjes voor? In de serie ‘Op het eerste gezicht’ vraagt men aan tien studenten en zes studentes naar de ideale partner en men laat twee stelletjes zien, allemaal hetero’s.

Volgens een onderzoek in 2012 van het Sociaal en Cultureel Planbureau zitten er in een klas van dertig studenten drie meisjes die (ook) op meisjes vallen en twee jongens die (ook) op jongens vallen. Van hen zal één jongen zich (later) homo of biseksueel noemen en één meisje lesbienne of biseksueel. Ook die studenten kunnen seks hebben. Waarom is dit niet in de enquête meegenomen? Een gemiste kans.