Columns

Verslaafd aan social media?

Vakantie achter de rug? Niet helemaal nog. Wel heb ik al een tijd geen blog geschreven. Dat vind ik jammer. Maar werken aan een master had en heeft voorrang. Er kwamen veel ideeën langs. Onlangs weer de Sjanghai-ranglijst van de beste universiteiten met de Universiteit Utrecht als beste Nederlandse universiteit. Al zo vaak is de onzinnigheid en het arbitraire van zo’n lijst aangegeven, maar toch wordt er wereldwijd in de media veel aandacht aan besteed.

In The Hollywood Reporter van deze week staat een top-25 van de beste Amerikaanse filmschools. Eigenlijk hebben we er in ons land één, de Amsterdamse Filmacademie, al hebben steeds meer hogescholen voor de kunst aan film gerelateerde vakken, ook de HKU. Met een beetje zoeken en lezen zit daar voldoende materiaal voor een blog in. Maar eigenlijk moet ik verder met die master.

Zonder namen te noemen, moet me nog even van ’t hart, dat ik soms collega’s hoor zeggen dat ze geen tijd hebben om bijvoorbeeld te helpen bij het opzetten van een nieuwe cursus. Maar als je dan de tijd eens optelt die zo’n persoon besteedt aan het twitteren en aan Facebook, zou ik zeggen: ga liever je collega helpen. En ik ga weer door met ‘spitwerk’ voor mijn master.