ChristenUnie wil ‘meer kerels voor de klas’

De ChristenUnie wil meer meesters in het basisonderwijs. Dus lanceert Kamerlid Eppo Bruins vandaag een plan om meer jongens te enthousiasmeren voor de pabo.

De meeste basisscholen zijn vrouwenbolwerken en dat beeld zal de komende tijd alleen maar sterker worden, waarschuwt de ChristenUnie. Veel meesters gaan de komende jaren met pensioen, terwijl aan de pabo voornamelijk vrouwen afstuderen. Daar komt nog bij dat jonge meesters er in de eerste jaren van hun werkzame leven vaker de brui aan geven dan jonge juffen.

Dus moet er volgens de partij iets gebeuren. Alle pabo’s moeten bijvoorbeeld duidelijk gaan opschrijven hoe ze de studie aantrekkelijk willen maken voor mannen, schrijft Kamerlid Bruins vandaag in een manifest.

Zo zijn er al opleidingen die studenten niet meer naar de kleuters sturen voor hun eerste stage, zodat de eerste kennismaking met het onderwijs wat minder zorggerelateerd is. Meer aandacht voor ict, techniek en gym zou volgens de partij ook helpen.

Verder zouden mannelijke pabo-studenten klagen over de zelfevaluatie en reflectie die veel tijd in beslag nemen. ‘Zaken die eerder worden geassocieerd met vrouwen’, aldus het manifest.

Bruins wil het verder makkelijker maken voor veertigers en vijftigers om zich te laten omscholen (‘hij-instromers’) en hij pleit voor meer fulltime-aanstellingen in het basisonderwijs. De voorstellen zijn de basis voor een initiatiefnota die de ChristenUnie later dit jaar wil indienen in de Tweede Kamer.