Decaan: Waar moet ik aan denken bij het einde van mijn opleiding?

Vraag:
Over een paar weken ben ik klaar met mijn afstudeeropdracht en dus ook met mijn opleiding. Geven jullie dat door aan de IB-groep enzo, of moet ik dat zelf doen? En moet ik verder nog ergens aan denken?

Antwoord:
Al vast van harte gefeliciteerd! Als je gaat afstuderen, moet je inderdaad zelf het één en ander regelen. Allereerst moet je bij je eigen opleiding navragen wat en wanneer je moet regelen dat je aan de afstudeerceremonie kan deelnemen. De meeste opleidingen hanteren strikte deadlines. Denk bijvoorbeeld aan het inleveren van je afstudeerscriptie. Je komt (meestal) niet automatisch op een lijst van afstudeerders te staan, je moet je zelf aanmelden bij je opleiding voor het afstuderen.
Als je op een bepaald moment zeker weet dat je gaat afstuderen, moet je je uitschrijven voor de opleiding waarvan je diploma gaat behalen via Studielink. Dat moet je zelf doen, je opleiding kan dat niet. Je wordt uitgeschreven per eerste van de maand die volgt op de maand waarin je afstudeert.
En als je niet meer ingeschreven staat bij een opleiding, heb je ook geen recht meer op studiefinanciering. Zet je studiefinanciering stop per dezelfde datum dat je inschrijving eindigt bij de hogeschool. Dit doe je met het Wijzigingsformulier Student (WS) van DUO. Je kunt je wijziging via de website van DUO doorgeven.
Ook kun je via de website van DUO je studenten OV-chipkaart stop zetten. Doe dit uiterlijk op de vijfde werkdag van de maand waarin je geen recht meer hebt op studiefinanciering. Je studenten OV-chipkaart, het pasje, mag je na het stopzetten behouden. Die kun je gebruiken als persoonlijke OV-chipkaart waarop je andere reisproducten en saldo kunt laden. Let op: je mag gedurende deze vijf werkdagen niet met je studentenreisproduct (OV-chipkaart) reizen. Doe je dat wel, dan kan het OV-bedrijf je een boete opleggen.
Bedenk ook even of je nog andere studentproducten hebt, zoals bijvoorbeeld een studentenbankrekening, een studentenverzekering, een huurwoning voor studenten, etc. Het zou kunnen zijn dat je ook voor deze zaken iets moet regelen, omdat je na afstuderen geen student meer bent.
En als laatste moet je natuurlijk niet vergeten een spetterend feest te plannen!

Tip: www.duo.nl en www.studielink.nl