Demonstraties voor ‘schuldenvrije basisbeurs’ (vrijdag in Utrecht)

Deze week vinden in een aantal steden, waaronder Utrecht, demonstraties plaats voor ‘een schuldenvrije basisbeurs’ en compensatie voor de ‘leenstelselgeneratie’. De actieweek is georganiseerd door de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en FNV Young & United.

Dinsdag 9 maart trappen zij af in Groningen. Op vrijdag 12 maart zijn Utrecht en Zwolle aan de beurt. In Utrecht protesteren studenten van 14.00 tot 15.00 uur op het Utrechtse Jaarbeursplein. Er worden zo’n 100 studenten verwacht. Tijdens de actie zijn er sprekers en artiesten. Studentenunie VIDIUS is medeorganisator.

Op zaterdag 13 maart gaan studenten in Amsterdam de straat op en maandag 15 maart in Wageningen. Voor de acties zijn vergunningen verleend en de coronamaatregelen worden in acht genomen, waaronder het dragen van mondkapjes. De demonstraties vallen onder de campagne #NietMijnSchuld.