Deze week is de Sustainable Campus Challenge. Hoe maken we de Uithof groener en duurzamer?

De Sustainable Campus Challenge is deze week ‘live’ met 150 studenten, 70 coaches en 20 klanten. Fanny de Vries van de Green Office is aanwezig en geeft een inkijkje. Hoe ervaren de studenten en coaches de week?

Maandagochtend. Een strakblauwe hemel, zonnetje boven het antikraakpand naast Stadion Galgenwaard. De studenten van de Sustainable Campus Challenge druppelen langzaam het oude kantoor binnen. Tot vorige week stond dit pand nog leeg, maar afgelopen week is daar verandering in gebracht. Bij de fietsenstalling staat de Green Office veganistische koekjes uit te delen. Een beloning voor iedereen die met de fiets is gekomen.

De studenten lopen zoekend rond. Ze kennen elkaar niet en komen van verschillende opleidingen. In groepjes moeten ze straks gedurende de week gaan samenwerken. Het is de bedoeling dat ze aan het eind van de week hun ideeën zullen presenteren over thema’s als  duurzame mobiliteit, circulair en afvalvrij, groene leefomgeving en vitaliteit.

Alleen maar grijze stenen. Wat te doen?

Coach Carlijn (35) krijgt vier groepjes onder haar leiding. Ze stelt de vraag: ‘Wat als we het USP en omgeving als één groot groen park zouden beschouwen?’

Carlijn heeft er plezier aan de studenten te ondersteunen. ‘Ik ben geïnteresseerd in hoe onze leefomgeving ons welzijn beïnvloedt. Het uitzicht vanaf het kantoorgebouw hier bestaat alleen maar uit grijze stenen. Daar word je somber van. Als je uitzicht hebt op groen, voel je je beter. Daar is veel onderzoek naar gedaan.’

Milan houdt de tijdsplanning in de gaten en is naar eigen zeggen ‘manusje van alles’. Hij ondersteunt ook een team bij het bedenken van een idee over sociaal welzijn. ‘Dat gaat over hoe thuis je je voelt en hoe je kunt bijdragen aan de gemeenschap. Ik probeer mij overal altijd op mijn plek te voelen. Als het lukt, doe ik er alles aan om dat gevoel over te dragen.’

De ideeën van de studenten kunnen volgens Milan nog gekker en creatiever. ‘Studenten zijn soms nog beperkt in hun denkprocessen.’ Aan Milan en de andere coaches de taak om daar iets aan te doen.

Iris wil haar fiets wel onderverhuren

Student Iris (21) richt zich met haar groepje op  een duurzame manier om van A naar B te komen. ‘De nadruk ligt nu vooral op fietsen. De gemeente wil natuurlijk niet nog meer fietsen herbergen in Utrecht. Vannacht in bed begon ik al volop ideeën te bedenken. Eigenlijk zitten we nog in de onderzoeksfase maar stiekem heb ik al een idee bedacht. Dat gaat over een bedrijf dat sloten verhuurt, zodat je je eigen fiets kunt onderverhuren.’

Later in de week heeft Iris inmiddels goed leren pitchen en is ze nog steeds erg gemotiveerd. ‘Maar er is een verschil tussen gemotiveerde en ongemotiveerde studenten. Soms heb je zin om te knallen en dan krijg je het idee dat anderen studenten hier alleen zijn omdat het moet’.

Vrijdag is de finale, op Padualaan 97. Vanaf 15:30 is is iedereen welkom om naar de ideeën te komen luisteren.

De week werd tot stand gebracht in samenwerking met de SSH, programma Goed op Weg, Prinses Maxima Centrum, UMC Utrecht, RIVM, Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht, ROC Midden-Nederland en Gemeente Utrecht.

Ook interessant: Een extra GGD voor vaccinaties in de Uithof. Helpt het?