Duizenden studenten stappen naar de rechter om energietoeslag

Duizenden studenten gaan rechtszaken beginnen om een eenmalige energietoeslag van 1300 euro te eisen. Het kabinet stelde de compensatie in vanwege de gestegen energieprijzen, maar studenten werden uitgesloten van de regeling.

Alleen al in Amsterdam zijn er zo’n 5000 zaken in voorbereiding, schrijft de Volkskrant. De landelijke Studentenvakbond (LSVb) en FNV Young & United riepen de ministers Dijkgraaf (onderwijs) en Schouten (armoedebeleid) op om een regeling voor studenten te treffen zodat het juridisch systeem niet belast wordt.

Rechters in Amsterdam, Nijmegen en Arnhem oordeelden eerder dat studenten niet mogen worden uitgesloten van de energietoeslag. Arnhem bood vervolgens de toeslag aan studenten aan. Bij andere steden gebeurt dat niet of alleen als studenten zelfstandig wonen. Utrechtse studenten startten eerder een petitie om voor compensatie in aanmerking te komen.