Eerste Kamer houdt het spannend

De Eerste Kamer laat minister Plasterk nog even zweten. Alleen op voorwaarde dat hij zijn argumenten voor een duurdere tweede studie nog eens duidelijk op een rijtje zet, zal de senaat zijn wetsvoorstel volgende week aanvaarden.

De bewindsman moest dinsdag 26 januari alle zeilen bijzetten om zijn wetsvoorstel door de Eerste Kamer te loodsen. Vooral de nieuwe regels rond het collegegeld leverden discussie op. Alle senatoren vinden het een goede zaak dat dertigplussers voortaan tegen het normale collegegeld mogen studeren zolang ze nog geen bachelor- of masterdiploma op zak hebben. Maar ze betreuren het dat de minister in ruil het volgen van tweede studies duurder maakt. En vragen zich af waarom hij voor opleidingen in de zorg en het onderwijs een uitzondering maakt, maar voor technische studies niet.

Veel vragen hadden de senatoren over de status van het convenant tussen de studentenbonden en de koepelorganisaties van universiteiten en hogescholen. Waarom verwacht de minister dat instellingen de eerste drie jaar geen hoog instellingscollegegeld zullen vragen van dubbelstudenten die een tweede bachelor- of masterstudie afmaken nadat ze hun eerste diploma hebben behaald? Waren die afspraken niet boterzacht?

Minister Plasterk, die de hogescholen en universiteiten beloofd heeft dat ook tweede studies drie jaar lang bekostigd worden, verzekerde dat de afspraken voor die periode stand zullen houden en dat hij anders zal ingrijpen met een maatregel van bestuur. Wettelijk vastleggen wilde hij dat niet. Wel zegde hij toe dat hij de effecten van de nieuwe regels jaarlijks zal evalueren.

De vrees dat een hbo-bachelor die een universitaire opleiding wil volgen straks het hoge instellingscollegegeld moet betalen, nam hij weg. ‘Als een bachelor een schakelprogramma voor een masteropleiding kan volgen, betaalt hij daarvoor het gewone collegegeld.’
Als de antwoorden van de minister geen problemen opleveren, dan stemmen de senatoren in met zijn wetsvoorstel. Die stemming zal op 2 februari plaatsvinden.