Fris blijven en je krijgt het meisje

Met het op internetmemes gebaseerde Fris-concept wonnen vier HU’ers vorige week de #Youthbattle bokaal. Denk bij internetmemes aan de verslavende kattenplaatjes op 9gag of memegenerator, de sites die je continu een stroom van grappige foto’s laten zien die het meest zijn geliked door de gebruikers zelf.

De lollige memes brachten het team van HU-studenten tijdens de projectweek, waarin ze een socialmedia-concept moesten uitwerken met een maatschappelijke boodschap om jongeren tot gezond gedrag te bewegen, op het idee voor ‘Fris’: wie fris blijft tijdens een avondje uit (en dus minder drinkt: het uiteindelijke doel) krijgt het meisje (of de jongen) want: niemand valt toch op dronkenlappen.

Veertien andere studententeams bedachten tijdens de #Youthbattle ook mediaconcepten voor in totaal vijf maatschappelijke spelers (Voedingscentrum, Trimbos Instituut, Mijn kind online, Rutgers WPF en de Nationale Hoorstichting) van wie er ook een aantal vertegenwoordigers de studenten coachte en in de jury zat. De centrale vraag was: hoe bereik je scholieren in het volgen van een gezondere leefstijl? Bijvoorbeeld: hoe krijg je ze zover in de kantine te kiezen voor een salade in plaats van een kroket, leuk uit te gaan zonder excessief drank- en drugsgebruik, of dat ze zich goed voelen over hun lijf.

Als het goed is worden de beste concepten, waaronder ook ‘Fris’ voor het Trimbos Instituut, dit jaar uitgewerkt tot socialemedia-toepassingen.

De #Youthbattle is een samenwerking tussen de lectoraten Crossmedia business en Crossmediale communicatie in het publieke domein en het center of expertise Creatieve industrie, in opdracht van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Foto: Femke van den Heuvel