Geen Nationale Studentenenquête, geen gebouw open, wel kwaliteitsgelden

Padualaan 97
Foto: Kees Rutten

Na het uitstel van het bindend studieadvies komt het ministerie van Onderwijs met nog enkele maatregelen. Die gaan over de Nationale Studentenenquête, de openstelling van gebouwen en kwaliteitsplannen.

Nationale Studentenenquête gaat niet door

De Nationale Studentenenquėte (NSE) van 2020 is afgelast. Het onderzoek zal vanwege de coronacrisis waarschijnlijk geen valide resultaten opleveren, schrijft de minister. Bovendien zijn de instellingen druk bezig met het organiseren van het onderwijs. Daarom is het ‘niet verstandig’ om ze ook nog te belasten met de NSE.

Een domper voor Studiekeuze123, de stichting die de NSE organiseert. Ook omdat de nationale enquête vorig jaar niet doorging vanwege twijfels over de kwaliteit ervan. De uitkomsten van de NSE zijn een belangrijke bron voor de ranglijsten van opleidingen in Elsevier Weekblad en Keuzegidsen.

Gebouwen mogen open voor computergebruik, maar de HU blijft dicht

Er mag geen fysiek onderwijs in de gebouwen van hogescholen plaatsvinden. Maar gebouwen kunnen wel open blijven voor studenten die ‘een beroep willen doen op leer- en ICT-faciliteiten van de instelling’. Dat schrijft het ministerie. ‘Voor de omgang met faciliteiten op de campus, zoals bibliotheken en onderzoeksruimten, kunnen instellingen zelf keuzes maken zolang die passen binnen de algemene instructies van RIVM en GGD.’

Van die mogelijkheid maken weinig hogescholen gebruik, blijkt uit een rondgang. Een van de uitzonderingen is de Hogeschool van Amsterdam waar drie gebouwen de openbare studieplekken voor studenten beschikbaar zijn. De HU is voorlopig niet van plan dit voorbeeld te volgen. De gebouwen blijven in ieder geval tot en met 6 april dicht.

Geld voor kwaliteitsafspraken 2021 toegekend

Om de financiële onzekerheid bij instellingen weg te nemen, kent de minister de beloofde bedragen van de kwaliteitsafspraken over 2021 toe. Dat doet het ook als instellingen nog geen goedgekeurd plan hebben. Voor de HU gaat het dat jaar om ruim 15 miljoen euro. Ook het geld voor 2020 krijgen alle instellingen overgemaakt, is eerder afgesproken.

De Hogeschoolraad stemde woensdag 11 maart unaniem in met de kwaliteitsplannen, waarna het document naar accreditatieorganisatie NVAO is gestuurd. Die moet de minister hierover adviseren. Het bezoek van NVAO-panels aan instellingen is voorlopig niet mogelijk. In plaats daarvan beoordeelt de NVAO in overleg met het panel of er een positief advies kan komen.