Geen studieplek in de bieb? Probeer het in het weekend, ook na 20 uur!

HU-bibliotheek op een rustige dag. Foto: Kees Rutten

Het is voor HU-studenten niet altijd makkelijk om in drukke tentamenperiodes goede studieplekken te vinden. Sinds begin dit schooljaar is daarom het volledige gebouw op Padualaan 99 op zaterdagen opengesteld voor studenten en medewerkers. Afgelopen zaterdag en zondag was bovendien het eerste weekend dit schooljaar waarbij de bieb 12 uur per dag was geopend.

Op zaterdagen en zondagen tijdens de tentamenperiode is de bieb nu van 10.00 tot 22.00 geopend. In deze tentamenperiode gaat het verder ook nog om de weekenden van 26-27 oktober en 2-3 november.

Vorig jaar was er veel discussie onder studenten over de beschikbaarheid van studieplekken en projectruimtes. Dat begon nadat de Universiteit Utrecht een proef startte om tijdens tentamenperiodes alleen eigen studenten en medewerkers toe te laten in de twee universiteitsbibliotheken. Er kwamen zoveel bezoekers van buitenaf, dat de UU te weinig plekken voor haar eigen studenten kon faciliteren.

‘Niet goed voor de eensgezindheid in De Uithof’, lieten studenten eerder deze week tijdens een rondgang van Trajectum al weten. ‘Als je die gemeenschapszin hier wil hebben, vind ik het toch raar dat je op je eigen kampje gaat zitten en zegt: “Dit is van ons en niet van jullie.”’