Green Office verhuist naar Denver House

Foto: Kees Rutten

Green Office op Padualaan 101 is verleden tijd. Het duurzame kantoor van Hogeschool Utrecht verhuist donderdag 9 november naar Het Denver House aan Bolognalaan 99.

Een van de zeven medewerkers Jade is er niet rouwig om: ‘Het zal voor ons een stuk prettiger werken. In theorie was ons stekkie naast het STIP goed, maar in praktijk liepen er minder mensen langs dan we hadden gehoopt. Nu krijgen we een eigen kantoor waar we rustig kunnen overleggen. Bovendien is het Denver House duurzaam gebouwd en past dat veel beter bij ons.’

Het oude hoekje van Green Office op PL101. Foto: Kees Rutten

Nieuwe activiteiten voor de planeet

Projectleider Carlijn Wentink is nog enthousiaster: ‘Deze plek wordt de duurzame huiskamer van de campus. We hebben kleine aanstellingen en zullen hem daarom niet in ons eentje elke dag open kunnen houden. Maar we zijn druk bezig met het vinden van partners die ons daarbij kunnen helpen.’

Twee van die partners zijn onderzoeker Marja Exalto en de Swopshop. Gedrieën hebben ze een een kiemsubsidie (van een jaar) binnengehaald om te onderzoeken of er een betere manier is om in te schatten of tweedehandskleding nog verkocht kan worden. Nu belandt die kleding nog te vaak in de versnipperaar. De kledingruilrekken die op Padualaan 101 stonden zijn mede voor dat onderzoek mee verhuisd.

Jade Bogaart in mei 2023 bezig met een actie voor duurzame mokken.

Denver House

Het Denver House werd in mei 2019 geopend. De naam verwijst naar de tachtig studenten die in 2017 met het huis de publieksprijs wonnen tijdens de Solar Decathlon Challenge in Denver. Studententeams van verschillende opleidingen deden er vaak onderzoek naar duurzaamheid en innovatie, maar de laatste jaren gebeurde er volgens Wentink steeds minder. Deze verhuizing moet de activiteiten weer nieuw leven gaan inblazen.

Denver House bij de opening in 2019. Foto: Kees Rutten

Green Office bestaat uit 7 studenten en medewerkers met elk een aanstelling van 8 uur per week. Ze organiseren repair cafés, duurzame kookworkshops, warmetruiendagen en plandelsessies.