Haagse demo nog niet overal geland

In het normaal gesproken strijdlustige Groningen weet bijna de helft van de studenten niet dat er op 21 januari tegen de onderwijsbezuinigingen gedemonstreerd wordt. Toch zegt één op de elf mee te zullen doen.

Van de honderd studenten die ondervraagd werden door de Groningse Universiteitskrant geven er 68 aan verhinderd te zijn, de meesten omdat ze tentamen hebben. De rest van de thuisblijvers vindt Den Haag te ver weg, gelooft niet in demonstraties of heeft geen zin.

De Groningse studenten, van wie er eind november nog 1500 op de Grote Markt demonstreerden, blijken goed geïnformeerd over de bezuinigingsplannen zelf. Slechts een enkeling weet niet dat langstudeerders een boete van drieduizend euro boven het hoofd hangt. Driekwart weet dat ook instellingen een boete krijgen voor langstudeerders.

De kwaliteit van het onderwijs loopt gevaar door de bezuinigingen, vindt het leeuwendeel van de ondervraagden. Maar er klinkt ook zelfkritiek: ‘studenten kunnen best wat harder studeren dan ze nu doen’, stelt 74 procent.

Het actiecomité Gronings Ontzet zet alles op alles om op de valreep zoveel mogelijk studenten in te lichten over de demonstratie.