Hackers willen wachtwoorden stelen bij Avans

Hackers liggen overal op de loer, ook in het hoger onderwijs. Bij Avans Hogeschool zijn recent twee ‘keyloggers’ ontdekt.

Met een keylogger kunnen hackers de aanslagen op het toetsenbord bijhouden en zo wachtwoorden, gebruikersnamen en creditcardgegevens stelen. Het kan om hardware gaan, maar ook om software.

Bij Avans was het kennelijk hardware, want volgens nieuwswebsite Punt vraagt de hogeschool iedereen alert te zijn op verdacht gedrag: 'Zie je bijvoorbeeld dat iemand aan de achterkant van een pc bezig is met de bekabeling? Meld dit dan bij de ict-helpdesk op de locatie waar je je bevindt', aldus een bericht op de interne website.

Het is bij Avans al eens eerder gebeurd, weet Punt. In 2012 werd een student van de opleiding weggestuurd die een keylogger zou hebben geplaatst om inloggegevens van docenten te stelen. De student ging ertegen in beroep en kreeg gelijk: er was niet genoeg bewijs.

Wie vermoedt dat zijn wachtwoord is gestolen, kan het maar beter zo snel mogelijk veranderen.