Half jaar extra voor ruim vijftig masters

Studenten die een master volgen die anderhalf jaar duurt (90 studiepunten), hebben geluk. Zij mogen volgens het wetsvoorstel van staatssecretaris Zijlstra straks anderhalf jaar langer over hun studie doen. Pas daarna betalen ze drieduizend euro boete.

In het wetsvoorstel over de langstudeerboete staat: ‘Voor de berekening van de studielast wordt het aantal studiepunten van de opleiding, bedoeld in het eerste lid, onderdelen a en b, naar boven afgerond tot 240, 180 of 120 studiepunten.’

De meeste masteropleidingen in het hoger onderwijs duren één jaar, technische en onderzoeksmasters beslaan twee jaren. Medische masters duren zelfs drie jaar. Maar een aantal masters, zoals de eerstegraads lerarenopleidingen (hbo en wo) en duale masters als journalistiek, dramaturgie of cultureel erfgoed, kennen een duur van anderhalf jaar.

De staatssecretaris rekent in zijn wetsvoorstel met hele jaren. De masters van anderhalf jaar worden bij het bepalen van de langstudeerboete daarom als tweejarige opleiding gezien. Deze studenten gaan dus pas een boete betalen als ze na drie jaar nog niet zijn afgestudeerd.