Het nieuwe parkeerbeleid: boosheid, maar ook begrip

'Het is van de zotte, ik kom hier om te werken, niet voor mijn plezier. Elke maand zestig euro neerleggen, dat ga ik niet doen.'

Foto: Kees Rutten
Foto: Kees Rutten

Vorige week maakte de HU de parkeertarieven per 1 oktober bekend. Daarbij gaan ook vaste medewerkers met meer dan 10 kilometer woonwerkverkeer betalen. Bovendien stijgen de tarieven fors voor wie de auto kwijt wil bij parkeergarage Cambridgelaan of parkeerterreinen Sorbonnelaan en Bolognalaan. Een rondgang langs (vaak anonieme) felle tegenstanders maar ook begripvolle medewerkers.

Anoniem:
‘Ik vind het ontzettend klote. Ik begin te vroeg, er rijden om 4:00 ‘s nachts echt nog geen bussen. Het is van de zotte, ik kom hier om te werken, niet voor mijn plezier. Elke maand zestig euro neerleggen, dat ga ik niet doen. Het is trouwens niet realistisch. Mensen die de auto nodig hebben gaan hierdoor niet minder rijden.’

Chandra Makhan:
‘Ik begin elke dag om 7 uur en kom het liefst op de fiets. In de winter niet, dan is het me te donker en ben ik bang. Betalen om te kunnen werken? Sorry, maar dat slaat echt nergens op’

Marc van de Kamp (IT specialist):
‘Ik fiets alleen maar dus het raakt me niet. Over het algemeen lijkt het me een goed idee. Maar betalen voor je werk? Ik kan me voorstellen dat mensen het een beetje ver vinden gaan.’

Anoniem (docent):
‘Is het parkeerbeleid veranderd? Maar dat is niet tof zeg. En ik ga zeker niet betalen. Nu ga ik nog met de auto, maar straks dan maar met de fiets en de bus. Dat is prima te doen. Met de auto is het wel lekker gemakkelijk. Ik snap het nieuwe beleid vanuit de HU. Maar dan zou ik er wel wat tegenover stellen, als een soort beloning.’

Sil de Nijs (docent):
‘Voor de voltijdsmedewerker is zestig euro per maand een aderlating. Het past bij de duurzaamheidsgedachte, maar het getuigt niet van veel rekening houden met de medewerker. Sommige mensen moeten snel naar huis, die zijn bijvoorbeeld mantelzorger. Maak daar een uitzondering voor.’

Toon Brouwers (docent):
‘Ik weet nergens iets van, nieuw beleid, wat dan? Tja, het zal alleen werken voor mensen die een keuze hebben. De meeste hebben die helemaal niet. Die gaan dan het extra bedrag declareren en dat werkt helemaal niet.’

Anoniem:
‘Toen we naar De Uithof verhuisden, werd ons verteld dat we niet zouden gaan betalen voor het parkeren. Dat was dus niet waar. En gaat het hier rustiger worden van zo’n maatregel? Echt niet. Vooral als straks het RIVM af is, wordt het hier een gekkenhuis. Mijn reistijd van 25 minuten wordt straks een uur en een kwartier. Dat ga ik echt niet doen. Het is nu nog gratis parkeren in Rijnsweerd, maar dat zal wel gauw over zijn. De huismeesters parkeren hier allemaal gratis achter op het gras, maar die controleren vervolgens zichzelf. Ik ga hierdoor meer thuiswerken, al weet ik niet of dat wenselijk is voor een school.’

Anoniem:
‘Ik vind het te veel geld. Twee jaar heb ik gezocht naar een huis in de buurt van Utrecht. Onder de 2,5 ton vind je niks en meer is niet te betalen. Mijn leidinggevende ziet me aankomen met mijn wens naar loonsverhoging. 60 euro netto per maand, dat is 1200 euro bruto per jaar! Dat doet ie echt niet. Maar niemand staat voor z’n lol in de file.’

Daan Haeyen (docent):
‘Het lijkt me vervelend voor de mensen die moeten betalen. En nee, ik heb er geen mening over. Echt niet. Wist je dat de kleinste scholekster van het dak van Padualaan 99 is verdwenen? Schrijf daar maar iets over.’

Reageer!
Deel via...

Geef een reactie Let bij het reageren op onze spelregels.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

5 reacties

    1. Misschien was het beter om te zeggen: ’60 euro netto per maand, dat komt misschien wel neer op 1200 bruto per jaar.’ Maar ja, dat zei hij niet. Voor alle zekerheid heb ik wel het woordje ” bruto’ toegevoegd.

  1. Onvoorstelbaar dat medewerkers buiten de 10 kilometergrens moeten gaan betalen! En veel te kostbaar in tijd en geld voor docenten die tussen Utrecht en Amersfoort moeten pendelen om hun lessen te kunnen geven.

  2. Ik vind het ook van de zotte om zoveel te moeten gaan betalen om op je werk te komen.
    Een kleine bijdrage per maand zou redelijk zijn, maar geen 60 euro per maand
    Openbaar vervoer is voor mij geen optie
    Veel mensen gaan misschien nu meer thuiswerken denk ik?
    Ik vrees dat er verder weinig aan te doen is en over een jaar betalen we misschien wel het dubbele.

  3. Utrecht oost betreft een P1 zone met een uurtarief van 2,91 euro.
    Dit betekent voor docenten die om 08.30 uur hun eerste les geven en een voltijdse aanstelling hebben, ongeveer 3 klokuren per dag zelf betalen.
    8,73 euro per dag maal 5 werkdagen maal 4.5 weken per maand maakt samen 196 euro netto.
    Gemakshalve maal 9 maanden maakt ongeveer 1750 euro op jaarbasis.
    Dat is voor de mensen die niet in de hoogste trede van een schaal D vertoeven erg veel geld.
    De ‘ politiek’ schijnt er mee bezig te zijn, maar ik moet bekennen weinig vertrouwen te hebben in het functioneren en daadkracht van types als daar zijn Lot van H.

    Een bepaald % werknemers zal het dus uiteindelijk dichter bij huis gaan zoeken zodra de mogelijkheid zich voordoet.
    En het is al zo lastig om voldoende gekwalificeerde docenten te vinden in het VO.