De groene student

Hoe verduurzaam ik mijn studentenhuis?

Woon je in een studentenhuis, dan heb je vaak te maken met een huisbaas. Zomaar zonnepanelen op het dak leggen of een warmtepomp installeren is dus geen optie. Gelukkig zijn er veel makkelijke en betaalbare mogelijkheden om je studentenkamer te verduurzamen. Laten we het samen stap voor stap doen.

Fanny de Vries (23) is oud-student Sociaal Pedagogische Hulpverlening en werkzaam bij de Green Office. Ze recyclet, koopt tweedehands kleding en pleit tegen voedselverspilling. In deze rubriek beantwoordt ze jouw vragen over duurzaamheid.

Liever luisteren dan lezen? In de podcast van Trajectum vertelt lector Mieke Oostra waarom het belangrijk is dat we allemaal verduurzamen en geeft tips hoe we dat kunnen doen. Ook neemt ze een vlucht naar de toekomst en beantwoordt de vraag: hoe ziet Utrecht erover 30 jaar uit?

Strijd tussen studentenhuizen

Weleens gehoord van de Student Energy Race? Het doel is om zo min mogelijk energie te verbruiken met jouw studentenhuis. Je speelt tegen andere studentenhuizen en het meest duurzame studentenhuis wint. Tijdens de race word je als huis begeleidt met onder andere workshops en een ‘slimme meter’. Hiermee krijg je inzicht in je eigen energieverbruik en dat van de tegenstanders.

Iedere maand zijn er prijzen te winnen en aan het einde is er een grote hoofdprijs. Zo krijg je jouw huisgenoten vast enthousiast. Momenteel houdt Student Energy Race een hackathon voor een nieuw concept voor de komende 10 jaar. Deelnemers maken kans op 250 euro per persoon.

Badkamer

• Voor het doortrekken van het toilet gebruiken we helder, schoon drinkwater. Bespaar hierop. Je hoeft niet ieder plasje door te trekken.

Gemiddeld verbruiken we 120 liter drinkwater per persoon per dag, in warme periodes stijgt dit verbruik naar 150 liter. Bron: Brandpunt

• Vervang je gloeilampen door ledlampen. Ja, een gloeilamp is goedkoop, maar verbruikt veel stroom.

Een ledlamp is 90 procent zuiniger dan een gloeilamp en verbruikt 85 procent minder stroom dan een halogeenlamp. Daarnaast gaat ledverlichting ook nog eens negen keer langer mee. Bron: Brandpunt

• Gebruik biologische schoonmaakmiddelen. Schadelijke stoffen vervuilen het oppervlaktewater. Bovendien draagt de verpakking van schoonmaakmiddelen bij aan de afvalberg. De beste biologische schoonmaakmiddelen-merken zijn Ecover, Marcel’s Green Soap en Seepje. Of gebruik gewoon oma’s Groene zeep.

Tuin/balkon

Bewaar regenwater in een regenton. Met het opgevangen water geef je jouw planten water en was je ramen. Je bespaart hierdoor op drinkwater: een lagere waterrekening gegarandeerd. Sommige gemeentes geven zelfs subsidies voor het aanschaffen van een regenton.

Jouw (gevel)tuintje of balkon vergroenen? Met deze tips creëer je zo een groene oase. De vlinders en bijen zijn je dankbaar.

Jouw eigen kamer

• Nieuwe meubels nodig? Kijk eens bij een kringloopwinkel of op Marktplaats. Je vindt er vaak unieke items voor een lage prijs.
  • Verduurzaam je eigen kledingkast. Koop en verkoop jouw kleding tweedehands.
  • App tip: ‘Good on you’, geeft inzicht in hoe ethisch verantwoord kledingmerken daadwerkelijk zijn.

Keuken

• Good old Tupperware. Houd je eten langer vers in doosjes. Hiermee bespaar je geld doordat je minder vaak voedsel hoeft weg te gooien.
  • Eet gezamenlijk en bespaar geld.
  • Koop je voedsel lokaal. Verantwoord geproduceerd en lokaal voedsel is beter voor ons lichaam, de lokale gemeenschap én de aarde.
  • Gebruik een vaste recyclebare waterfles. Uit onderzoek blijkt dat slechts 24 procent van de plastic flesjes wordt gerecycled. Sinds 1 juni 2021 wordt er ook statiegeld geheven op kleine flesjes. Dit is onder andere om zwerfvuil tegen te gaan.
  • App tip: ‘Too Good To Go’ gaat voedselverspilling tegen. Je kiest zelf je restaurant of winkel en haalt het vervolgens met een flinke korting op.

Ook interessant: Studenten Tamar en Fiep kregen na 1,5 jaar vriendschap een relatie: ‘We draaiden eromheen’