De groene student

Vraag aan Fanny: Hoe vergroen ik mijn balkon of (gevel)tuintje?

Illustratie: Sophie Buizert

De ideale tuin: groot en met veel groen. Helaas hebben maar weinig studentenhuizen zo’n tuin. Maar ik verzeker je: van een klein balkon of geveltuintje maak je zo een groene oase! De vlinders en bijen zullen je dankbaar zijn.

Fanny de Vries (23) is oud-student Sociaal Pedagogische Hulpverlening en werkzaam bij de Green Office. Ze recyclet, koopt tweedehands kleding en pleit tegen voedselverspilling. In deze rubriek beantwoordt ze jouw vragen over duurzaamheid.

Wist je dat er 359 bijensoorten in Nederland zijn, waarvan meer dan de helft op de lijst van bedreigde soorten (Rode Lijst) staat? 46 soorten zijn al verdwenen. (Bron: Milieucentraal)

Bestuiving van planten

Bestuivers, zoals bijen en vlinders, zijn onmisbaar voor een gezonde natuur. Voor veel voedsel hebben we deze kleine beestjes ook keihard nodig. Denk bijvoorbeeld aan de fruitteelt.

Onze vlinders en bijen hebben het zwaar. Door intensieve landbouw en verstedelijking kunnen zij niet genoeg gevarieerd en gifvrij voedsel vinden. Bijen zijn afhankelijk van bloemen, dus daar kunnen wij met onze toekomstige groene balkons wat aan doen!

Concrete tips voor een beperkt oppervlak

Op het beperkte oppervlak van een balkon of geveltuin creëer je met klimplanten, gestapelde potten en een minimoestuin een groen plekje. Klimplanten kun je leiden via bamboestokken of de regenpijp. Met een verticaal rek aan een muur kan de plant de hoogte in. Er zijn ook speciale potten die je kunt stapelen, aan de muur bevestigen of aan je balkonreling hangen. Let op: zorg ervoor dat er een gat aan de onderkant van je potten zit, zo vermijd je schimmels.

Fanny op haar groene balkon. Foto: Kees Rutten

Geveltuin

Haal een paar tegels tegen de gevel van je huis weg en er ontstaat een geveltuintje. Zo zorg je voor groen én je helpt het regenwater een handje. Het loopt makkelijker de grond in, en dat zorgt voor verkoeling. Daarnaast ziet het er ook gewoon mooier uit. De Gemeente Utrecht maakt het je erg makkelijk. Je mag gratis een bakfiets of aanhanger mét gereedschap lenen. De potgrond krijg je er ook bij. Lees er alles over op de website van de gemeente

Moestuin

Verse krulpeterselie door de curry en geurende muntblaadjes in de thee. Hoe heerlijk zou het zijn als je jouw eigen kruiden kunt gebruiken in de keuken? Kruiden en groenten groeien goed in bakken op het balkon; de meeste kruiden houden van zon en kunnen goed tegen droogte.

Eigen kruiden zijn niet alleen lekker, maar trekken ook bestuivers aan. Een voorbeeld van een kruid dat veel bijen aantrekt is citroenmelisse. Daarnaast houdt het ook muggen op afstand, dus dat is ideaal.

Er zijn ook groenten die weinig ruimte nodig hebben. Ik heb er 5 voor je op een rij gezet:

• Sla: Heeft niet veel ruimte nodig en groeit zonder problemen in potten en bakken. Slasoorten zijn bijvoorbeeld rucola, pluksla, veldsla en Aziatische mesclun. Rucola kiemt heel snel. Zaai dus dun, want het verplanten kan lastig zijn.
  • Tomaat: Zet ze onder een afdakje als het lang regent, ze houden niet van te veel water. Als hij groter wordt is het goed dat de tomatenplant zich aan iets kan vasthouden, zoals een bamboestok.
  • Peper en paprika: Houden van een beschut, warm en zonnig plekje. Een balkonmoestuin met zon is dus ideaal. Daar staan ze lekker uit de wind en regen. Ook warmt een pot of bak sneller op dan de volle grond.
  • Wortelen: Met een diepere pot kunnen wortelen ook prima groeien in potten
  • Bieten: De wortels zijn ondiep, dus geschikt voor lage en brede potten

(Bron: Natuur & Milieu)

Zomerplanten

Last but not least: 7 eenvoudige zomerplanten voor op jouw balkon:

• Fuchsia: Verschillende kleuren bloemen en bloeit gegarandeerd een zomerlang
  • Bougianvillea: Een prachtige plant in verschillende grootten, de bloemen zijn wit of paars
  • Mandevilla: Bloeit van mei tot ver in het najaar met witte, roze of rode bloemen. Deze terrasplant is een ‘klimmer’
  • Passiflora: Een klimplant met exotische bloemen
  • Lavendel: Kleurt en ruikt lekker op het balkon
  • Spaanse Margriet: Verkrijgbaar in verschillende kleuren
  • Violen: Ze zijn gemakkelijk en in verschillende kleuren verkrijgbaar

Bron: Hoveniersbedrijf Roel Zuidema

En? Heb ik je genoeg tips gegeven voor een groen balkon? Stuur mij vooral een foto van jullie groene balkons en (gevel)tuin op!

Luister ook onze podcast over duurzaamheid: Meer groen en meer terrassen. Zo ziet Utrecht er over 30 jaar uit