Hoera, we gaan weer (beperkt) naar school: de nieuwe regels vanaf september op een rij

Het is nu nog stil op de HU. Foto: Kees Rutten

Studenten en medewerkers van de HU zijn of gaan binnenkort op een welverdiende vakantie. Maar voor je het weet, begint een nieuw studiejaar. Wat mag er gezien de coronacrisis straks wel en wat niet op school? Door de aanhoudende stroom mededelingen zien velen door de bomen het bos niet meer. Trajectum zet de belangrijkste regels op een rij.

Vanaf 1 juli is er meer fysiek onderwijs mogelijk in de gebouwen van hogescholen en universiteiten dan tot voor kort mogelijk was. Dat maakte premier Rutte eind juni bekend. Het tijdslot om alleen tussen 11 en 15 uur (en na 20 uur) lessen te roosteren gaat er dan af. Ook mogen studenten weer de hele dag reizen in het openbaar vervoer. Graag zoveel mogelijk verspreid over de dag.

• De HU zei meteen dat de hogeschool pas met ingang van blok B (vanaf 9 november) van deze ruimere mogelijkheid gebruik maakt. Dat wil zeggen: de lessen worden in blok A (vanaf september) ingeroosterd volgens het aloude tijdslot.

• Maar naast deze geroosterde uren kan onderwijs gepland worden vanaf half 9 ’s ochtends, vertelde hij aan Trajectum. Bijvoorbeeld kennismakingsbijeenkomsten voor eerstejaars. Dit kan met ingang van 1 augustus. Daarover is overeenstemming met partners zoals universiteit, gemeente en vervoersbedrijven, zegt een woordvoerder.

• De 1,5-metermaatregel blijft gelden dus het aantal bezoekers in de gebouwen blijft bij de ‘Slimme Herstart’ vanaf september beperkt. Dit is ook nodig om spreiding van het aantal reisbewegingen over de dag te verkrijgen. Het aantal personen dat naar school mag, is momenteel vastgesteld op 20 procent van het maximaal toegestane aantal.

• Alle gebouwen van de HU zijn vanaf september geopend van 8 tot 22 uur. Op zaterdag zijn enkele locaties van 8 tot 17 uur open. De HU Amersfoort is alleen overdag geopend maar daar is verruiming mogelijk.

• Eerstejaars met vragen over de start van het studiejaar kunnen vanaf september terecht bij de balies van het Studie Informatiepunt (STIP) in Utrecht en Amersfoort. Openingstijden USP: 8.30-18.30 uur. Amersfoort 8.30-15 uur.

• Hoeveel studenten en medewerkers in de theorielokalen aanwezig mogen zijn, hangt af van de grootte. Per persoon geldt grofweg 5 vierkante meter. Ter illustratie: in een lokaal van 18 m2 meter passen 4 mensen; in een onderwijsruimte van 120 m2 mogen 24 personen. Op de lokalen is aangegeven hoeveel personen naar binnen mogen. Voor praktijkruimtes gelden andere regels. Behalve 1,5 meter ruimte tussen elkaar is 10 m2 per persoon nodig.

• Vergadertijgers komen vooral via MS Teams bij elkaar, maar bij fysieke bijeenkomsten moeten ze rekenen op 5 m2 per persoon. En er moet voldoende ruimte zijn bij de ingang.

• Ook bij de ruimtes voor medewerkers is het afhankelijk van de grootte. In elk geval geldt 1,5-meter afstand houden. Voor kantoorwerkplekken geldt de norm van 9 m2. Advies kan ingewonnen worden bij de afdeling Arbeid en Milieu. Tip: met twee bureaus pal tegenover elkaar of naast elkaar, is geen 1,5 meter afstand mogelijk. Dus ze moeten enkele decimeters uit elkaar. Tussen de werkplek en muur of kast moet 2,70 meter ruimte te zijn om erlangs te lopen.

• Vanaf september zijn er honderd studieplekken beschikbaar in de HU-gebouwen in het Utrecht Science Park (USP). In Amersfoort komen er 15 plaatsen voor studenten die thuis niet zo goed kunnen studeren. Vanaf september zijn er geen noodwerkplekken voor medewerkers beschikbaar omdat er voor een deel op de hogeschool gewerkt kan worden.

• Voor degenen die veroordeeld zijn om thuis te werken is er gelegenheid om naar school te komen om de bureaustoel en dergelijke op te halen. Zij moeten dit aanvragen bij de directeur van het instituut, dienst of kenniscentrum. Bij de receptie staat geregistreerd wie welke spullen ophaalt. Medewerkers die persoonlijke of andere spullen willen ophalen, hoeven zich niet van tevoren aan te melden.

• Voor de inwendige mens gaan de meeste foodcourts en kantines weer open. De meeste hebben het met hangen en wurgen gered. Sommige heropenen met minder personeel of beperkte openingstijden. Gesprekken hierover zijn nog gaande. Studenten en medewerkers kunnen aan het begin van het studiejaar ook bij de Spar op Heidelberglaan 7 en Bolognalaan 101 terecht. Hamburger- en frietzaak STREAT komt niet terug: het hoofdkantoor van cateraar Sodexo trok er onlangs de stekker uit.

• Voor studiehoofden en intellectuelen onder ons zijn de bibliotheken van de HU aan het USP en Amersfoort door de week overdag open. Boeken en andere materialen zijn te lenen via de Selfservice.

• Voor alles geldt: als die tweede golf er echt komt, dan kunnen de maatregelen weer strenger of opnieuw ingevoerd worden.

• Afsluitend met een hoopvol bericht. Het is mogelijk (hier en daar staat ‘waarschijnlijk’) dat het kabinet besluit om het aanwezigheidspercentage te verhogen naar 40 procent. Dat opent de mogelijkheid om vaker naar school te gaan en bovenop het ‘need-to-have’ onderwijs vaker ‘nice-to-have’ lessen toe te voegen. Een mooie gedachte, zo vlak voor de vakantie.