Hogeschoolraad akkoord met uitruil lesplaatsen met Windesheim

De uitruil van enkele lesplaatsen van de master Special Educational Needs (SEN) van de HU met Windesheim per september 2016 kan wat betreft de medezeggenschapsraden doorgaan. De Hogeschoolraad (HSR) van de HU stemde hier woensdag 10 februari mee in. Eind januari ging de Centrale Medezeggenschapsraad van Windesheim akkoord.

De HU draagt de locaties Zwolle, Enschede en Haren (Groningen) over aan Windesheim en zal verder met Doetinchem stoppen. Windesheim doet de master in Amsterdam over aan de HU en verhuist de lesplaats in Utrecht naar Almere. Deze carrousel heeft tot gevolg dat de personeelsleden van de betreffende lesplaatsen overgaan naar de andere hogeschool. Dit moet gaan zonder gedwongen ontslagen en met behoud van arbeidsvoorwaarden.

De medezeggenschapsraad van de Faculteit Educatie is inmiddels akkoord gegaan met de verdeling van de lesplaatsen, maar had nog wel enkele kanttekeningen die de HSR bij het college van bestuur zou moeten aankaarten. Zo vroeg de faculteitsraad of een jaar uitstel van verdeling van lesplaatsen mogelijk is. Dat is niet het geval, blijkt uit het antwoord van het college. Want uitstel zou de oprichting van de gewenste Graduate School in de wielen rijden. In dit nieuwe gezamenlijke instituut willen de colleges de masters van beide educatieve faculteiten onderbrengen.

Toezeggingen
Op andere pijnpunten doet het college een aantal toezeggingen. Zo komt er een sociale paragraaf waarin de personele gevolgen van de operatie worden uitgewerkt. Ook zal het college de extra werkdruk bij het personeel inventariseren en eventueel compenseren. De medezeggenschapsraden verwachten extra werkzaamheden omdat huidige studenten hun opleiding op de locaties kunnen afmaken; dit betekent dat docenten soms met twee curricula moeten werken. Verder beloofde het college om personeel en studenten goed te informeren.

Er bleven tijdens de HSR-vergadering nog wel wat vragen over. Is een dergelijke afspraak tussen twee hogescholen niet in strijd met de wetgeving op het gebied van kartelvorming? Dit wordt ondervangen, zo werd gesteld, doordat het ministerie van Onderwijs de zaak nog tegen het licht houdt. En zet de HSR met een positief besluit over de lesplaatsen het licht automatisch op groen voor alle andere plannen tot samenwerking tussen de HU en Windesheim? Nee, dat is niet het geval. Ook de overige plannen moeten ter goedkeuring aan de raad worden voorgelegd, klonk het. De uitruil van lesplaatsen werd aangenomen met zeven stemmen voor, een tegen en zeven onthoudingen.

Onderwijskwaliteit
De Centrale Medezeggenschapsraad van Windesheim stemde 28 januari in met de uitruil van lesplaatsen, meldt hogeschoolblad win’ vandaag. Dat ging niet zonder slag of stoot. Docenten van de master SEN in Utrecht en Amsterdam bepleiten uitstel omdat zij vrezen dat door de overname door de HU de onderwijskwaliteit achteruit gaat. Want het aantal uren dat de HU beschikbaar stelt is lager dan bij Windesheim. Ook meldt het blad van Windesheim dat er een projectleider wordt aangesteld die de uitruil in goede banen moet leiden

De twee hogescholen spraken vorig jaar af tot intensieve samenwerking tussen de de educatieve faculteiten. De verdeling van locaties van de master SEN is een eerste stap. Zowel de Faculteit Educatie van de HU als het domein Bewegen & Educatie (B&E) van Windesheim verzorgen dergelijke masters. Zij leiden op tot docenten speciaal onderwijs (aan kinderen met een beperking). Het onderwijs vindt plaats op lesplaatsen in een groot deel van het land. Omdat beide instellingen een aantal lesplaatsen in dezelfde steden hebben, is tot een uitruil besloten.