Hoogleraar: ‘Verloedering bouwwereld’ leidt tot gevaarlijke vloeren

Universiteiten en hogescholen kunnen niet alleen op bouwtekeningen vertrouwen als ze willen weten of hun gebouwen veilig zijn. Ze moeten ook controleren of de vloeren goed zijn gelegd, waarschuwt hoogleraar Rob Nijsse van de TU Delft.

De hoogleraar Structural Design reageert in universiteitsblad Delta op het nieuws dat vorige week een aantal onderwijsgebouwen werd gesloten uit angst voor instortingsgevaar, onder meer bij de Erasmus Universiteit en bij Hogeschool Windesheim. De vloerconstructies leken op die van een parkeergarage bij Eindhoven Airport, die afgelopen juni instortte.

Breedplaten
Bij de bouw van de garage zijn zogenoemde breedplaten gebruikt: dunne platen beton die op de bouwplaats moeten worden opgeruwd. Daar bovenop wordt een dikke laag beton gestort met daarin holle plastic bollen, bedoeld om gewicht en materiaal te besparen. Dat ruw maken van de bovenkant van de platen was in Eindhoven niet gebeurd, waardoor de betonlaag niet goed hechtte.

Die misser is volgens Nijsse tekenend voor de ‘enorme verloedering’ die in de bouwwereld gaande is. ‘De aannemer, de toezichthouders en andere betrokkenen die de kwaliteit moeten controleren, zijn ernstig tekortgeschoten’, zegt hij. ‘Iedere deskundige herkent zo’n gladde breedplaat meteen en weet dat je daar geen beton op moet gieten.’

Uitzendbureaus
Volgens hem zijn aannemers een soort uitzendbureaus geworden. ‘Ze laten alle onderdelen aanleveren – vloeren, kolommen, muren – en laten die ter plekke aan elkaar plakken. In zo’n situatie, waarbij het bouwproces vanaf afstand wordt aangestuurd en door veel verschillende partijen uitgevoerd, is het moeilijk om het overzicht te houden.’

Het instorten van de parkeergarage is volgens hem dan ook geen constructiefout, maar een uitvoeringsfout. Dus heeft het doornemen van de bouwplannen alleen niet veel zin, zegt hij. ‘Je kunt de risico’s alleen precies in kaart brengen als je van alle gebouwen die gemaakt zijn van breedplaten en Bubble Deckvloeren boorkernen neemt van de vloeren.’

Hogeschool Utrecht
Met de constructie van de gebouwen van de HU is niks mis, meldt de hogeschool. Navraag bij de architect leert dat er ‘een andere betonconstructie in de vloeren is toegepast dan in de parkeergarage op vliegveld Eindhoven’.