HU en Domstad-pabo willen fuseren

De HU en de Hogeschool Domstad, een zelfstandige pabo in Utrecht, willen in 2010 fuseren. De Domstad-pabo verhuist dan in z’n geheel naar Amersfoort.

De beide besturen van Utrechtse instellingen ondertekenen in december een intentieverklaring waarin de fusie wordt afgesproken. De plannen moeten nog wel door het ministerie van onderwijs en de medezeggenschapsraden worden goedgekeurd.

Hogeschool Domstad aan de Koningsbergerstraat telt bijna 900 studenten en 200 personeelsleden. Daarnaast bestaat er een afdeling post-hbo en een cursus- en vergadercentrum. De pabo heeft een katholieke indentiteit en kan die na de samenvoeging behouden.

De kleine hogeschool verkeert in financieel zwaar weer. Vanwege teruglopende studentenaantallen zou de positie in 2010 problematisch worden. Daarom is in 2009 een reorganisatie ingezet waarbij twintig fulltime banen moeten verdwijnen. Daarnaast zocht de pabo samenwerking met een andere instelling.

De Hogeschool Utrecht wil in Amersfoort meerdere nieuwe opleidingen starten. Enkele jaren geleden is bij het ministerie toestemming gevraagd om er een pabo te mogen beginnen, maar tot op heden is hier geen uitsluitsel over. Met de fusie en verhuizing van de Hogeschool Domstad zouden deze plannen versneld uitgevoerd kunnen worden.