HU-lector Johan Versendaal genomineerd voor Lector van het Jaar

Drie lectoren van hogescholen zijn genomineerd voor de landelijke verkiezing van Lector van het Jaar 2020. Eén ervan is Johan Versendaal, lector Betekenisvol Digitaal Innoveren van het Kenniscentrum Leren en Innoveren aan de HU.

Dat maakt de organisatie vandaag bekend. Initiatiefnemers zijn ScienceGuide, ISO en SURF. Naast de HU-lector is ook Nurhan Abujidi genomineerd. Hij is lector Smart Urban Redesign bij Zuyd Hogeschool. Derde genomineerde is Colette Cuijpers , lector Recht & Digitale Technologie aan de Juridische Hogeschool van Avans & Fontys. Thema dit jaar is onderwijsinnovatie.

Versendaal legt ‘bij uitstek’ de verbinding tussen ict, onderwijs en innovatie, schrijft ScienceGuide. Hij stimuleert digitalisering van onderwijs maar zorgt er daarnaast voor dat iedereen bewust is van de morele implicaties. Denk bijvoorbeeld aan privacy, veiligheid en controle over technologie. Ook was hij mede-initiatiefnemer van een kritische brief van zestig lectoren aan de minister van Volksgezondheid over het ontwikkeling van corona-apps.

Stage-app

Verder nam Versendaal het initiatief voor vier consortia in onderwijs, werkveld en onderzoek. Bovendien ontwierp hij nieuwe minoren, zette ict-opleidingen op en ontwikkelde met zijn lectoraat een stage-app. Ook voert hij projecten uit in basis- en middelbaar onderwijs. ‘Deze duizendpoot is daarbij niet te druk om studenten te enthousiasmeren voor onderzoek’, weet ScienceGuide.

De drie genomineerden zijn gekozen uit dertien voordrachten. De bekendmaking van de winnaar vindt plaats tijdens een voor iedereen toegankelijk webinar op 28 mei van 10.00 tot 12.00.

HU-lectoren die eerder tot Lector van het Jaar werden uitgeroepen zijn Nadja Jungmann (2017) en Stijn Verhagen (2010). Eric Puik was in 2013 genomineerd.

Ook interessant: ’Als dit zo blijft, zoek ik een andere baan.’ De keerzijde van digitaal lesgeven.