HU ondersteunt haar internationale studenten tijdens corona, maar ‘we zijn geen GGZ-instelling’

Foto: Alex Green / Pexels

Buitenlandse studenten trekken het niet meer, kopte NH Nieuws vorige week. Velen van hen kampen momenteel met mentale klachten of andere problemen. De Universiteit van Amsterdam kreeg zelfs het verwijt te weinig oog te hebben voor de toestand van haar studenten, na de zelfmoord van een Poolse psychologiestudent. Hoe gaat het met de internationale studenten van Hogeschool Utrecht? En hoe zet de hogeschool zich voor ze in?

Maksym zat tijdens de lockdown alleen op zijn kamer, waardoor hij zich ‘extra eenzaam’ voelde. Daarnaast had hij in zijn geboorteland al langere tijd last van depressieve gevoelens, vanwege de dood van een goede vriend. Folia staat uitgebreid stil bij het verlies van de buitenlandse UvA-student.

Al vóór de coronacrisis bleek uit onderzoek dat buitenlandse studenten eenzaamheid en stress ervoeren en behoefte hadden aan contact met Nederlandse studenten. Dit werd tijdens de lockdown erger, zo onderzocht het Trimbos Instituut onlangs. Het advies aan hogescholen en universiteiten is om buitenlandse studenten gemakkelijk toegang te geven tot een Engelstalige studentenpsycholoog.

Studieloopbaanbegeleider, decaan, psycholoog

Hogeschool Utrecht ‘supports students in times of corona’, staat op de website HU Helps. Frans Meeuwsen, teamleider studentenbegeleiding aan de HU, merkt dat het voor buitenlandse studenten lastiger is om hulp te vragen. ‘Ze hebben namelijk een kleiner netwerk waarop ze kunnen terugvallen.’

Buitenlandse studenten die te maken hebben met bijzondere omstandigheden die van invloed zijn op hun studievoortgang, worden door hun SLB’er naar de studentendecaan verwezen. Hanny Deelen is studentendecaan. Zij merkt dat er dagelijks meer studenten bij haar aankloppen. Hoe lang de wachtlijst met internationale studenten is, kan het secretariaat niet zeggen. Er wordt namelijk niet geregistreerd wie uit het buitenland komt.

Decaan Deelen: ‘Op dit moment hebben buitenlandse studenten bijvoorbeeld financiële uitdagingen. Zo ken ik een studente die geen garantstelling heeft.’ Zo’n garantstelling door iemand uit het land van herkomst, is noodzakelijk bij onvoldoende inkomen. ‘Doordat haar bijbaantje is weggevallen, staat haar studie nu op losse schroeven. Ze voldoet niet meer aan de voorwaarden voor een beurs,’ legt Deelen uit. ‘Mogelijk moet ze daardoor terug naar haar eigen land, wat natuurlijk veel stress oplevert.’

Het zorgaanbod van de HU is vooral preventief

In hoeverre ligt de zorg voor mentale gezondheid van studenten bij de hogeschool? Volgens Meeuwsen is dat ‘een grijs gebied, waarover de HU altijd in gesprek is met de studenten zelf, het International Office, opleidingen en instituten’. ‘Voorop staat dat het zorgaanbod van de HU preventief is. Zo kan iemand die niet lekker in zijn vel zit een training van het Student Support Centre krijgen, om te voorkomen dat ‘ie in een burn-out terecht komt.’

Meeuwsen: ‘We zijn geen GGZ-instelling waar behandelingen plaatsvinden of diagnoses worden gesteld. We doen zoveel we kunnen.’ Decaan Deelen bespreekt met studenten wat hen kan helpen met de bijzondere omstandigheden om te gaan. ‘Als er sprake is van psychische problematiek, verwijzen we door naar de studentenpsycholoog. Die ondersteunt studenten met onder andere psychische problemen, concentratieproblemen, faalangst, motivatiegebrek of eenzaamheid,’ legt ze uit. Ook kan de studentenpsycholoog de student doorverwijzen naar de reguliere Geestelijke Gezondheidszorg. Verder biedt HU Helps advies en begeleiding, zoals online modules voor het verbeteren van de mentale weerbaarheid.

Heb jij last van psychische problemen of suïcidale gedachten? Neem dan via decanaat@hu.nl contact op met je studentendecaan voor een doorverwijzing naar de studentenpsycholoog, bel of chat met een medewerker van Mind Korrelatie (0900-1450), benader 113 Zelfmoordpreventie (0800-0113) of bel of chat (gratis en anoniem) met de vandaag geopende Alles Oké? Supportlijn, voor jongeren van 18 tot 24 jaar (0800-0450).