HU scoort slecht in Keuzegids

De HU is de op één na slechtste grote hogeschool, zo staat in de nieuwe Keuzegids Hoger Onderwijs.

INHolland is in deze lijst van 12 instellingen hekkensluiter. De top 3 wordt gevormd door respectievelijk Hogeschool Zuyd, Windesheim en Avans Hogeschool. De middelgrote Christelijke Hogeschool Ede is de onbetwiste beste hogeschool.

Bij de Hogeschool Utrecht scoren hbo-rechten en management, economie en recht (MER) onder de maat. Ook economische en management-opleidingen bungelen in de middenmoot of in de onderste regionen. Uitzondering is facility management in Amersfoort, die als tweede eindigt.

Als een hogeschool gemiddeld slecht scoort wil dat nog niet zeggen dat alle opleidingen niet goed zijn, benadrukt de Keuzegids. De scores van de individuele opleidingen van de HU tonen een divers beeld, met uitschieters naar boven en beneden. Chemie en chemische technologie prijken bijvoorbeeld op de eerste plaats. Maar daar staat tegenover dat sociaal pedagogische hulpverlening (in Utrecht en Amersfoort) onderaan staan.

De Keuzegids vergelijkt de opleidingen van instelingen op basis van feitelijke informatie (bijvoorbeeld aantal eerstejaars en hoeveelheid contacturen) en de oordelen van studenten en experts. Dit geeft volgens de Keuzegids een goed beeld van de kwaliteit.