HU-studenten raken binding met opleiding kwijt; 40 procent vreest studievertraging

Foto: Kees Rutten

Driekwart van de HU-studenten voelt zich momenteel niet of matig verbonden met de opleiding. Vóór de coronacrisis was dit nog maar 20 procent. Meer dan 40 procent is bang voor studievertraging.

Maar het is niet allemaal kommer en kwel. Een derde kijkt positief naar het komende half jaar. Ruim 40 procent is neutraal.

Dat blijkt uit de ‘sneak preview’ van een enquête van de Taskforce Studentenwelzijn. Het zijn de eerste gegevens op basis van zo’n 750 ingevulde vragenlijsten van studenten. Na de zomer komt de HU met een uitgebreide presentatie op basis van het onderzoek waaraan in totaal 1300 studenten meededen.

Met de fysieke gezondheid van studenten blijkt het redelijk gesteld. Zo’n 70 procent voelt zich goed, 23 procent geeft een voldoende en 7 procent oordeelt dat het matig tot slecht is.

Welzijn is verslechterd

Met het welzijn van de studenten gaat het minder: die is sinds de corona-uitbraak voor 63 procent verslechterd. Meer dan een kwart zegt dat het matig of slecht gaat, 30 procent geeft een voldoende en ruimt 40 procent oordeelt met een goed.

De belangrijkste knelpunten voor het welzijn van studenten: 64 procent vindt het moeilijk om zich tot studeren aan te zetten. Ruim 60 procent mist het contact met medestudenten en bijna de helft vindt het moeilijk structuur aan te brengen in de dag. Meer dan 40 procent is bang voor studievertraging.

Dat sluit grotendeels aan op een eerdere enquête van Trajectum, samen met de redacties van de nieuwsmedia van negen universiteiten en hogescholen. Studenten gaven het thuis studeren daarbij met een 4,7 een dikke onvoldoende.

Op de vraag waar ze vanaf september weer het meest behoefte aan hebben als de HU weer deels opengaat, noemt ruim 60 procent de werkcolleges met praktijkvaardigheden. Bijna 60 procent wil toetsen maken terwijl 43 procent met medestudenten wil werken in projectgroepen. Bijna 40 procent verlangt naar zelfstudie in concentratiewerkplekken en 30 procent ziet uit naar gesprekken met de studiebegeleider.

Activiteiten voor eerstejaars

Om zoveel mogelijk onderwijs te kunnen geven, kunnen sommige activiteiten al vanaf half 9 ’s ochtends beginnen, zei collegevoorzitter Jan Bogerd in een interview met Trajectum.

‘Het gaat dan vooral om activiteiten die bedoeld zijn voor eerstejaars en een sociaal karakter hebben. Zoals introducties van opleidingen, kennismaking met leerteams en begeleiders.’

Ook interessant: Jan Bogerd over moeilijke momenten, de routekaart per 1 september en de noodzaak van vakantie