HU-docent presenteert fotoboek over oud-Sovjetstaten

Journalistiekdocent en fotograaf Gert-Jan Peddemors reisde in 2013 een half jaar met zeven oud-journalistiekstudenten door dertien voormalige staten van de Sovjet-Unie. Van die reis verschijnt op donderdag 12 februari het fotoverhalenboek Op eigen benen.

Peddemors reist al vanaf 2001 naar deze gebieden. Elke keer als hij daar was, werd zijn fascinatie ervoor groter, schrijft hij in het voorwoord. Hij was benieuwd wat zeventig jaar Sovjetonderdrukking gedaan had met de culturele verschillen. Kunnen ze hun eigen identiteit terugvinden? Of verlangen ze naar de Sovjettijd, waarin niet 33 procent jeugdwerkloosheid heerst en jongeren in alcohol vluchten, zoals in Litouwen.

De antwoorden zijn per staat verschillend en niet eensluidend. Maar in de acht hoofdstukken die het boek beslaan, word je als kijker meegenomen in de strijd om het bestaan van mensen. De interviews van oud-studenten zorgen voor een mooie aanvulling bij het beeld.

De presentatie van Op eigen benen vindt plaats op donderdag 12 februari in de oude mediatheek van de faculteit Communicatie en Journalistiek. Het boek is ter plekke te koop voor 39,95 euro en via de Facebook-pagina van Gert-Jan Peddemors.