Ik ben: Marjolein Hooiveld (24)

– Marjolein Hooiveld (24)
– Eigenaar projectbureau Young Inspiration
– Geeft de cursus Snel, Slim en Eigenwijs voor docenten via Studium Generale

In haar jeugdvakanties zoekt Marjolein Hooiveld krabbetjes in de Middellandse zeehaventjes waar de zeilboot van haar ouders aanmeert. Ondertussen maakt ze een praatje met iedereen die ze tegenkomt. ‘Ik was nieuwsgierig naar andere werelden.’
Die vakanties zijn de zeldzame momenten van een echt gezinsleven: vader, moeder, broertje en zij. Haar vader werkt door heel Europa, waar hij groepen begeleidt op zeilvakanties. Haar moeder doet alles eromheen.
Wanneer Marjolein twaalf is scheiden haar ouders en wordt het bedrijf verkocht. De zeilvakanties met vader blijven. Met moeder gaat ze naar Disneyland en Legoland, minder avontuurlijk maar net zo leuk.
Ze kiest voor de studie internationaal toeristisch management en consultancy. Misschien wel vanwege het familiebedrijf, beseft ze nu. In Zuid-Afrika loopt ze een managementstage bij een vakantieoord.

Op een van de tochtjes naar een dorp in de omgeving, ontmoet ze een leraar die lesgeeft in een township. Deze ontmoeting leidt er toe, dat ze bij terugkomst in Nederland beseft dat ze maar een deel van de bevolking heeft leren kennen: blank en rijk.
Ze besluit terug te gaan en logeert bij de leraar en zijn gezin. En daar zit ze dan op haar twintigste in een township. ‘Heftig. Zitten doe je op de grond, je wast je buiten en ze slaapt op een matras in de kinderkamer. De kinderen slapen bij hun ouders. ‘Ik heb
me nooit ergens zo welkom gevoeld.’
Anderhalve maand lang rijdt ze met de leraar mee naar zijn school in Lulekani. Ze geeft les, gaat met kinderen de township in en onderzoekt hoe ze denken over de toeristen. De liefde voor culturele antropologie is geboren. Ze volgt een master aan de universiteit en richt in 2009 Young Inspiration op. Een bureau dat  jongeren met organisaties in aanraking laat komen om over maatschappelijke onderwerpen te discussiëren.
Jongeren zouden niet meer betrokken zijn, zeggen ‘ze’, maar Marjolein heeft ondervonden dat ze dit wel zijn. Ze raken betrokken als iets dicht bij ze staat, is haar ervaring.

Marjolein zet binnen de HU een studentennetwerk op voor discussies over maatschappelijke onderwerpen zoals politiek en hoger onderwijs.
Meepraten? Meld je aan via marjolein@younginspiration.nl