In de twaalfde en laatste aflevering van de serie Student over Docent vertelt eerstejaars Chemistry Amir Shokir over docenten die slecht uitleggen, het plezier in leren en hoe het is als een docent afwezig is. En over het ‘aha-moment’ als hij de stof begrijpt.
Wie is je beste docent en waarom?
‘Mijn SLB-mentor Suzanne is denk ik mijn favoriete docent. Ze kan rustig en duidelijk dingen uitleggen en dat vind ik prettig. Ze is daarnaast ook heel aardig. Ze motiveert mij doordat ze heel begripvol is. Als ik bijvoorbeeld iets niet begrijp en ik vraag het aan haar, dan zegt ze dat het logisch is dat ik het niet snap. En ze moedigt mij dan aan door te zeggen dat ik de stof snel zal gaan begrijpen.’
Wat zou je veranderen aan de HU als je de baas was?
‘Ik zou de lessen wat meer verdelen. Ik heb lessen van twee uur en merk dat ik het moeilijk vind om aan het eind mijn aandacht erbij te houden. Zelf heb ik nu nog fysieke lessen in het lab op de HU en dat is allemaal goed geregeld. Het is soms wel vervelend dat er weinig docenten zijn die les kunnen geven. Wij mogen bijvoorbeeld de apparatuur in het lab niet zelfstandig gebruiken. Daar moet dus iemand bij zijn, wat ik volkomen logisch vind. Alleen daardoor duurt het allemaal langer. Als een docent even weg is moeten wij wachten tot diegene weer terug is, voordat wij weer verder kunnen met de opdracht. Het voelt dan alsof je geen prioriteit bent.’
Denk aan je slechtste docent, wat doet hij verkeerd?
‘Hij legt heel slecht uit. Als je iets aan hem vraagt, dan begint hij over compleet iets anders. Om vervolgens te zeggen: “Maar ik wil ook dat je zelf nadenkt.” Terwijl ik dan denk: “Ik vraag toch iets nadat ik er zelf een lange tijd over nagedacht heb en er niet uitkom”. Ik vind het dan een beetje onnozel wat hij zegt.
Ook knap ik af bij een docent die ongeïnteresseerd is. Een docent moet namelijk wel lol in zijn werk hebben. Ik vind leren leuk, dus dan wil ik dezelfde vibe van een docent terugkrijgen. Als dat niet zo is demotiveert mij dat.’
Welk misverstand heerst er bij docenten over studenten?
‘Docenten gaan ervan uit dat studenten zich niet voorbereiden. Dat merk ik vooral nu we online lessen hebben. In het curriculum staat dat studenten de les moeten voorbereiden. Dat doe ik dan en dan gaat de docent tijdens de les ervan uit dat ik het niet gedaan heb. Dat vind ik irritant. Ik kan mijn concentratie er dan niet bijhouden, want ik hoor de dingen dubbel. Ik word tijdens de les benadeeld, terwijl ik juist goed bezig ben.’
Ben je tijdens een les wel eens woest of verdrietig geworden? Of juist heel blij? Hoe kwam dat?
‘Ik ben wel een keer verdrietig geworden en ook woest omdat ik de stof niet begreep. Ik ben ook regelmatig blij omdat ik de les interessant vind of dat ik opeens een aha-moment had toen ik de stof begreep.’
Ook interessant: Rutte: uitblijven versoepeling hoger onderwijs is ‘domper’ voor studenten