In beeld: Studenten demonstreren op de Neude tegen torenhoge kamerprijzen

Fuck het leenstelsel
Foto: Hester Ramaker

Een van de demonstranten tekent met een rode spuitbus een vierkant op de stenen. Even later wordt dat vierkant gevuld met onder meer een stoel, een fiets en een bed (met daarnaast ‘fuck het leenstelsel’ condooms). Het moet een studentenkamer voorstellen, waarvoor je in Utrecht gemiddeld 474 euro per maand voor betaalt.

Op de Neude in hartje Utrecht hebben zich vanmiddag studenten verzameld om te demonstreren tegen de torenhoge kamerprijzen in de stad.

Studenten moeten vaak genoeg geld bijlenen om een woonruimte te kunnen betalen waardoor leningen hoog oplopen. De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en FNV Young & United vragen deze week samen met studenten aandacht voor dit probleem.

Een demonstrant spuit een studentenkamer op de stenen. Foto: Hester Ramaker

Leningen lopen hoog op

‘Je moet tegenwoordig jezelf in de schulden steken om ergens te kunnen leven’, vertelt Bas van Weegberg van FNV Young & United. ‘De huren worden steeds hoger. Sinds 2015 is het leenstelsel ingevoerd waardoor studenten nu alles moeten lenen. Door de hoge huurprijzen lopen leningen hoog op. Je hebt gewoon een hypotheek op je toekomst. Daar komt bovenop dat het ontzettend lastig is om een kamer te vinden.’

Al de hele week wordt er in de grote steden gedemonstreerd tegen de hoge kamerprijzen. In Amsterdam stond er een kippenhok en in Nijmegen gebeurt er morgen iets met heel veel dozen. Ook in Groningen en Wageningen is al actie gevoerd. De twee organisaties hopen het besef bij de gemeentelijke en landelijke overheden op scherp te krijgen.

Verschillende studenten staan met leuzen rond de kamer. Foto: Hester Ramaker
Fuck het leenstelsel. Foto: Hester Ramaker

‘Het is namelijk een breder probleem’, zegt Van Weegberg. ‘De gemeentelijke overheid moet iets doen tegen huisjesmelkers. Maar het landelijke probleem is de gehele woningmarkt. Starters kunnen ook maar moeilijk aan een koop- of huurwoning komen. In Den Haag hebben ze wel steeds vaker door dat de woningmarkt kapot is, en al helemaal voor jongeren. Maar er moet nu actie komen, het is veel te makkelijk om steeds door te wijzen naar de volgende verkiezing.’

De actie op de Neude trekt van meer media de aandacht. Langslopend publiek steekt een duimpje omhoog of roept dat de studenten goed bezig zijn. Aan aandacht dus geen gebrek, maar nu nog van de juiste personen.

Studenten demonstreren tegen hoge kamerprijzen. Foto: Hester Ramaker
De kamer op de Neude. Foto: Hester Ramaker

Lees ook: Met een podcast worden eerstejaars welkom geheten op de HU.