Jongeren mogen best iets lager mikken, vindt Bussemaker

Minister Bussemaker wil dat meer vwo’ers voor het hbo kiezen en meer mbo’ers voor associate degree-opleidingen, zegt ze in de Volkskrant. 'Wat mij stoort, is dat iedereen alleen maar hogerop wil.'

Minister Bussemaker maakt zich zorgen over de grote aantallen studenten en vraagt zich af of die wel allemaal op de juiste plaats zitten. Volgens haar zou het goed zijn als vwo’ers weer vaker voor het hbo gaan kiezen.

Minor aan universiteit
Dat lukt alleen als het onderwijs aantrekkelijk genoeg is. Bussemaker denkt aan versnelde hbo-opleidingen, bijvoorbeeld met een 'gedeeltelijke opleiding aan de universiteit'. Ze noemt ook combinaties van hbo- en wo-opleidingen, zoals een 'hbo-modeopleiding met een business school aan de universiteit'. Verder zouden hbo-studenten best een minor aan de universiteit kunnen volgen.

Ook voor mbo’ers moet er meer te kiezen zijn. De huidige tweejarige associate degree-opleidingen, die qua niveau tussen mbo-4 en hbo-bachelor in zitten, zijn weinig succesvol. Ze tellen nog geen zesduizend studenten. Dat komt misschien doordat ze afgeleiden zijn van vierjarige bacheloropleidingen. Van Bussemaker mogen het zelfstandige opleidingen worden.

Aanschuifonderwijs
De hogescholen zijn daar blij mee. Volgens hen wordt de associate degree nu nog te vaak gezien als ‘aanschuifonderwijs’, waarbij de studenten in één klas zitten met de bachelorstudenten. Zelfstandige ad-opleidingen zijn volgens hogescholen-voorman Thom de Graaf bij uitstek geschikt voor werkenden die hun willen bij- en opscholen. 'Ik verwacht dat veel meer studenten gericht voor de ad-opleiding zullen kiezen.'