Kandidaten gezocht voor vacante plekken in de medezeggenschap

Foto: Kees Rutten

Een half jaar na installatie van de raadsleden in de HU-medezeggenschapsraden, komen er mogelijk weer verkiezingen aan. Ditmaal de tussentijdse verkiezingen voor de opengevallen plekken. Vanaf maandag 15 februari kunnen de kandidaten zich aanmelden.

In september zijn de medezeggenschapsraden in de huidige samenstelling begonnen. Bij sommige raden zijn studenten en medewerkers inmiddels vertrokken, bijvoorbeeld omdat ze afgestudeerd zijn of met pensioen gaan. Kandidaten voor deze lege plekken kunnen zich van maandag 15 februari tot en met 29 maart opgeven.

Zijn er meer kandidaten dan zetels, dan volgen verkiezingen. Stemmen kan dan van 31 mei tot en met 7 juni. Bij raden waar verkiezingen zijn, is de startdatum van de nieuwe leden 30 juni. Zijn er evenveel (of minder) gegadigden dan vrije plekken, dan kunnen zij eerder aan de slag. Zij worden automatisch benoemd en beginnen 28 april.

Kenniscentraraad en instituutsraden

Er zijn alleen kandidaten nodig (en mogelijk verkiezingen) voor de Kenniscentraraad (KCR) en zo’n 16 instituutsraden (zie lijstje met vacante zetels studenten en medewerkers). Bij alle andere raden ontstaan geen open plekken. Zo zijn voor de Hogeschoolraad geen zetels vacant.

Dat geldt ook bij de Dienstenraad (van de HU Diensten) en Bestuursdienstraad (afdeling rondom het college van bestuur). Daarnaast zijn de opleidingscommissies uitgezonderd omdat sinds kort de instituutsdirecteur de leden benoemt.

Ook interessant: Waarom Open-ICT aan de HU kans maakt op een grote prijs (en andere opleidingen naar dit voorbeeld kijken)