Studentenfractie Vlijmscherp behoudt 6 zetels in de Hogeschoolraad

De kandidaten van studentenlijst @HU

De fractie Vlijmscherp blijft met 6 zetels de grootste studentenfractie in de Hogeschoolraad (HSR), terwijl studentenlijst @HU blijft steken op 2 plekken. De medewerkers van HUzo! handhaven het aantal van 8 zetels.

Dat blijkt uit de voorlopige verkiezingsuitslag* die woensdag 20 mei via Microsoft Teams bekend is gemaakt. De verkiezingen vonden plaats van 11 tot en met 18 mei. De complete uitslag staat op verkiezingen.hu.nl.

*Door een fout in de voorlopige verkiezingsuitslag stond in een eerdere versie van dit artikel dat Vlijmscherp 8 zetels gewonnen had. Dat moeten er dus 6 zijn.

De opkomst van de verkiezingen voor de HSR leek aanvankelijk tegen te vallen, maar is uiteindelijk hoger dan die van twee jaar geleden. Bij de medewerkers maakte 36 procent de gang naar de virtuele stembus (in 2018 was dat 32 procent); zo’n 4,5 procent van de studenten stemde op de kandidaten voor de raad (was twee jaar geleden 2,9 procent). Voor de verkiezingen in 2016 was er overigens voor beide geledingen substantieel meer animo. De Dienstenraad van de HU Diensten trok 36 procent stemmers.

Twee zetels naar @HU

Twee studentenzetels gaan naar de lijst @HU. Van de achttien kandidaten met een eenpersoonsfractie gingen een plek naar Kasie Treure en een naar lijst Think Different, Get Inspired.

Bij de algemene verkiezingen twee jaar geleden werd Vlijmscherp de grootste, waardoor er een einde kwam aan de jarenlange dominantie van MUST. MUST veranderde tussentijds de naam in Concrete en deed dit jaar niet meer mee.

De medewerkersfractie HUzo! is stukken stabieler. HUzo! bezet met 8 zetels evenveel plekken als bij de verkiezingen twee jaar geleden. De andere medewerkerszetels gaan naar twee nieuwe eenpersoonsfracties van Rosemarije Loos en Hanneliek Birnie-de Sonnaville.

Instituutsraden

Tijdens de tussentijdse verkiezingen ontstonden vorig jaar enkele wijzigingen in de HSR. De studentenfractie @HU deed met één plek zijn intrede en HUzo! kreeg er een zetel bij omdat iemand van een eenpersoonsfractie stopte.

Verkiezingen waren er ook bij acht instituutsraden, soms bij alleen de studenten en dan weer alleen bij medewerkers. Stemmen kon ook voor veertien opleidingscommissies (OC’s) of gezamenlijke OC’s, meestal alleen bij de studenten.

Voor een aantal geledingen (studenten of medewerkers) van instituutsraden en opleidingscommissies zijn er geen verkiezingen. Dat komt omdat er evenveel of minder kandidaten zijn als beschikbare zetels. Zij worden automatisch gekozen.

Lees ook: Praktijktoetsen in coronatijd: ‘We kunnen niet alle toetsen afnemen’