Keuzegids: gedeelde een-na-laatste plaats voor de HU

Foto: Femke van den Heuvel

De Hogeschool Utrecht blijft in de lagere regionen van de Keuzegids bungelen. Dit jaar bezet de HU een gedeelde een-na-laatste plaats op de lijst van de elf grote hogescholen.

Dat blijkt uit de Keuzegids Hbo 2018, uitgegeven door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (C.H.O.I.). Met een gemiddelde van 53 punten deelt de HU deze plek met Inholland en Hogeschool Rotterdam*. Hekkensluiter is nu de Hogeschool van Amsterdam met 52,5 punten (in eerdere jaren was dat Inholland).

De top blijft net als de afgelopen twee jaren hetzelfde: onbetwist nummer één is Avans met 69 punten, gevolgd door Windesheim (67,5 punten) en Hanzehogeschool (64 punten). Het succes van Avans ligt volgens de Keuzegids aan de opdeling van de hogeschool in kleinschalige en zelfstandige academies.

Onder het gemiddelde
Met een gemiddelde van 53 punten is de waardering voor de HU weer iets gezakt. Vorig jaar gaven de studenten 55,5 punten, het jaar daarvoor 56,5. Daarmee scoort de HU net als vorig jaar onder het gemiddelde van de grote hogescholen.

Het oordeel van studenten over de opleidingsclusters ‘recht en bestuur’ en ‘techniek’ ligt rond het gemiddelde. Lager dan gemiddeld is bestemd voor de clusters ‘onderwijs en opvoeding’, ‘gezondheid’, ‘aarde en milieu’ en ‘exact en informatica’. Ronduit zwak vinden de studenten ‘taal en communicatie’, ‘economie en bedrijf’ en ‘gedrag en maatschappij’.

Op opleidingsniveau doet een groot aantal opleidingen het volgens de oordelen van studenten slecht. Journalistiek, Bedrijfskunde (MER) en Business Management (in Utrecht en Amersfoort) zijn bijvoorbeeld problematisch. Zij krijgen lage punten en zijn hekkensluiters in de lijstjes. Ook de pabo’s van de HU in Utrecht en Amersfoort belandden op de laagste plaatsten in de regio midden/oost.

Llichtpuntjes
Maar er zijn ook lichtpuntjes. Drie opleidingen krijgen het predicaat ‘topopleiding’ (vanaf 76 punten). Net als vorig jaar zijn dat Technische Bedrijfskunde (80 punten) en Fysiotherapie (76 punten). Daar komt dit jaar Medische Hulpverlening (76 punten) weer bij. Deze opleiding staat als enige van de HU op een eerste plaats in de ranking.

Het is het derde jaar op rij dat de HU in de onderste regionen van de Keuzegids belandt. Na een tijd een middenmoter te zijn geweest, werd in 2010 een dieptepunt bereikt: de HU werd samen met Inholland hekkensluiter. De jaren erna kroop de HU voorzichtig omhoog, maar lijkt die opmars niet vol te kunnen houden.

De Keuzegids baseert zich voor een groot deel op de oordelen van studenten uit de Nationale Studentenenquête (NSE). Ook tellen de keuringsrapporten van accreditatieorganisatie NVAO en het studiesucces (aantallen afhakers en aantal dat tijdig het diploma haalt) mee.

De Keuzegids heeft een correctie aangebracht. De Hogeschool Rotterdam scoort een half punt meer in de hogescholenranglijst en komt op 53,5.