Keuzegids: HU-masters goede middenmoters

In de Keuzegids Masters, die maandag is gepresenteerd, staat de HU op de zesde plaats in de ranglijst van dertien onderzochte hogescholen. De HU is de grootste aanbieder van masters op hbo-niveau en scoort hiermee gemiddeld een 6,1. De HU biedt 29 masters aan en onderwijst daarmee 3187 studenten.

Opmerkelijk genoeg is Inholland dit jaar de beste aanbieder van hbo masters. De vijf masters daar worden gevolgd door 331 studenten in totaal. De hekkensluiter is de Hanze hogeschool in Groningen, de vier masters daar worden gevolgd door 222 leerlingen en werden gemiddeld beoordeeld met een 5,2.

Klein is fijn
De Keuzegids ziet dat kleine onderwijsinstellingen het beste beoordeeld worden. Volgens de gids scoren opleidingen met minder dan vijftig studenten zo hoog omdat studenten elkaar en hun docenten beter kennen en er korte lijntjes zijn.

Van de 29 HU-masters die de gids onderzocht, scoorden er drie bijzonder goed: de lerarenopleiding wiskunde (7,1), Zorgtraject ontwerp (7,4) en Informatics (7,6).

HU door de jaren heen
De HU lijkt slechter te scoren dan de afgelopen jaren. In 2013 eindigde de hogeschool op de vierde plek in een klassement van 11 opleiders en in 2012 stond de HU nog op een gedeelde tweede plaats.