Kritiek op opleiding Chinese geneeskunde

Het is bedenkelijk dat de Haagse Hogeschool overweegt om een hbo-opleiding traditionele Chinese geneeskunde te starten. Dat vindt emeritus hoogleraar farmocochemie Henk Timmerman, bestuurslid van de Vereniging tegen de Kwakzalverij.

Vorige week meldde de Haagse Hogeschool dat er een ‘eerste stap is gezet in een volledig nieuwe richting in het Nederlandse hbo-aanbod’. Samen met de International Academy of Traditional Chinese Medicine (TCM) gaat de hogeschool kijken wat de mogelijkheden zijn voor een hbo-opleiding voor Chinese kruidengeneeskunde en acupunctuur.

‘Er is nooit enig bewijs voor de werking van deze traditionele geneeswijze gevonden’, reageert Timmerman. ‘Daarom zou je voor zo’n opleiding geen middelen van de overheid beschikbaar moeten stellen. Het gaat om medicijnen die honderden jaren geleden in gebruik zijn geraakt, toen de mensen nog nauwelijks wisten wat bloeddruk was, hoe het hart werkte of waar maagzuur toe diende.’

‘Juist hier in Den Haag biedt het onderzoeken van de mogelijkheden kansen’, zegt de directeur van de Academie voor Gezondheid, Son Burgers-Geerinckx, in het persbericht. ‘Je ziet ook steeds meer de opkomst van behandelcentra voor TCM.’

Telefonisch wijst zij erop dat er eerst een vooronderzoek komt. De effectiviteit van de traditionele Chinese behandeling is één van de zaken die daarin aan bod komen. In september valt er meer over te zeggen, maar het is volgens haar nog allerminst zeker dat de opleiding er werkelijk komt.