Laatste loodjes fusie HU met Domstad

De fusie van de HU met Hogeschool Domstad is bijna rond. De centrale medezeggenschapsraad (CMR) heeft inmiddels ingestemd.

De Personeelsraad HU Diensten en de raad van de faculteit Educatie, waar de katholieke Domstad-pabo wordt ondergebracht, gaven een positief advies af. Op basis hiervan stemde de CMR op 12 mei unaniem in met het samengaan van de twee instellingen. Eerdere vragen over bijvoorbeeld de minor levensbeschouwing en het herplaatsen van personeel zijn afdoende beantwoord. Projectleider Pieter Cornelissen, directeur van het Instituut voor Recht, kreeg van verschillende kanten lof toegezwaaid.

Ook het officiële fusiedocument is door de colleges van bestuur ondertekend en de raden van toezicht zijn akkoord. De Nederlandse Katholieke Schoolraad (NKSR) moet nog zijn fiat geven. Die is nodig om de akte van bekwaamheid godsdienst/levensbeschouwing te kunnen continueren. Ook de Medezeggenschapsraad (MR) van Hogeschool Domstad heeft nog geen besluit genomen. Voorzitter Kees de Vroom zegt dat de MR nog bezig is met het verkrijgen van duidelijkheid rondom de borging van een aantal zaken. Bijvoorbeeld hoe een aantal belangrijke elementen uit het huidige curriculum in de toekomst terug te vinden zal zijn.

Afgesproken is verder dat de faculteitsraad, de Personeelsraad en de opleidingscommissie tijdelijk extra zetels krijgen toebedeeld. Die worden na de feitelijke fusie bezet door personeel en studenten van de Domstad om een vinger aan de pols te kunnen houden. Rond de zomervakantie moet de pabo verhuizen naar het nieuwe gebouw van de HU in Amersfoort.