Langstudeerders keren niet terug in hbo

Met de langstudeerboete in zicht stopten afgelopen zomer honderden hbo-studenten met hun opleiding. Maar toen de boete met terugwerkende kracht werd afgeschaft, schreef slechts een handjevol zich opnieuw in.

Hogescholen zagen honderden langstudeerders zonder diploma vertrekken. Aangenomen werd dat ze het verhoogde collegegeld niet konden of wilden betalen. Schandalig, vonden de studentenbonden.

Dus juichten ze toen coalitiepartners VVD en PvdA begin oktober de gewraakte boete van tafel veegden. Nu konden alle afgehaakte langstudeerders hun opleiding afmaken. De LSVb riep hogescholen en universiteiten op terugkerende studenten met open armen te ontvangen, want die stonden te trappelen om alsnog hun diploma te halen.

Maar het aantal afgehaakte langstudeerders dat de draad dit jaar weer oppakte, blijkt minimaal; slechts een handjevol heeft zich weer ingeschreven. Bij de Hogeschool Rotterdam bijvoorbeeld zijn 620 studenten voortijdig gestopt. Slechts 45 van hen maakten gebruik van de mogelijkheid weer verder te studeren tegen het normale collegegeld.

Bij Saxion Hogescholen schreven rond de 450 langstudeerders zich uit. Vijftien van hen zijn na oktober weer begonnen, meldde hogeschoolwebsite Sax.nu eerder al. Bij Stenden Hogescholen meldde niemand zich opnieuw bij zijn opleiding. Hogescholen kunnen slechts gissen naar de reden.

'Ik denk dat veel studenten niet wisten dat ze zich opnieuw konden inschrijven', zegt Francis van Hekelen, voorzitter van LOShbo, de landelijke organisatie van studentdecanen in het hbo. 'Dat is niet goed gecommuniceerd. DUO had iedereen een brief moeten sturen.'

Ze denkt dat veel van de afgehaakte studenten op dit moment aan het werk zijn en verwacht dat een groot deel van hen in de zomer van 2013 weer met zijn studie begint. 'Langstudeerders hebben besloten om eerst een jaar te sparen voor het hoge collegegeld.'