Leeg plein tijdens SP-protest tegen leenstelsel

Foto: Kees Rutten

Het Plein in Den Haag bleef vanmiddag grotendeels leeg tijdens een bijeenkomst van de SP tegen het leenstelsel. Wel is er een nieuwe coalitie opgestaan die pleit voor invoering van de basisbeurs: Coalitie-Y.

De SP organiseerde woensdagmiddag 18 september een protest tegen het leenstelsel. Ook eist de partij compensatie voor gedupeerde studenten, de ‘schuldengeneratie’. Maar op de bijeenkomst kwamen slechts zo’n twintig demonstranten af. Het Plein bleef leeg, de geluidsinstallatie bleef ongebruikt en de demonstranten togen naar het café.

Woordvoerster Sarah Dobbe van de SP zegt dat de bijeenkomst het karakter had van een brainstormsessie en geen demonstratie was waarbij honderden mensen zouden komen. Op het laatste moment is besloten de sessie niet buiten op het plein maar in het café te houden. ‘Die sessie is ook geweest en er zijn plannen gemaakt voor bijeenkomsten in het hele land om ideeën op te halen en acties op te zetten.’

Coalitie-Y

Verder zijn er meer initiatieven voor afschaffing van het leenstelsel. Eerder deze week overhandigde Coalitie-Y een manifest aan premier Rutte. Hierin pleit de nieuwe organisatie voor invoering van de basisbeurs.

De coalitie bestaat uit politieke partijen van GroenLinks tot de Christen Unie en DENK. Ook studentenorganisaties LSVb en ISO doen mee. Het manifest is al ruim 10.000 keer ondertekend.