Leenstress van studenten bereikt ook Nieuwsuur

Tv-programma Nieuwsuur besteedde gisteravond aandacht aan onderzoek van het lectoraat Schulden en Incasso. Gelukkig valt het programma-item nog terug te kijken.

In het nieuwsitem kwam HU-lector Nadja Jungmann aan het woord over het onderzoek naar stress en studieschulden bij studenten. Trajectum besteedde daar ook al aandacht aan: ruim één vijfde van de hbo-studenten komt moeilijk rond. Die geldzorgen zorgen er onder meer voor dat de studenten vaak of altijd hoofdpijn hebben, lessen missen, veel werken en nadenken over stoppen met de studie.

Geruststellende woorden

Nu pakte Nieuwsuur dat onderzoek ook op. De fractieleiders van CDA en CU spraken daarbij uit dat ze terug zouden willen naar de basisbeurs. Maar deze kabinetsperiode gaat dat echt niet gebeuren. Minister Ingrid van Engelshoven sprak opnieuw geruststellende woorden over de lichtheid van de lening en het belang van investeringen in de kwaliteit van het onderwijs. Ze sloot af met de wijze woorden: ‘Leen doordacht, leen met mate, maar het is nog steeds de beste investering in je eigen toekomst.’

Naar de tv-uitzending keken overigens 271.000 mensen. In elk geval kan er nog worden teruggekeken. Op een andere zender keken ruim tien keer zoveel mensen naar een tamelijk bijzondere voetbalwedstrijd.