Lerarensalarissen: minister Bussemaker tekent niet bij het kruisje

De PvdA-ministers zullen een nieuwe rijksbegroting alleen tekenen als daarin de salarissen van onderwijzers omhoog gaan, zei partijleider en vicepremier Lodewijk Asscher. Minister Bussemaker nam gisteren geen afstand van dit ‘dreigement’.

Asscher deed zijn verrassende aankondiging twee weken geleden. Als er in september nog geen nieuw kabinet is en het huidige demissionaire kabinet een begroting moet indienen, dan moeten daarin de salarissen van juffen en meesters worden opgetrokken. Anders gaan de PvdA-bewindslieden niet akkoord.

In een debat over het lerarentekort wilde de Tweede Kamer natuurlijk weten wat onderwijsminister Bussemaker van dit ‘dreigement’ vond en of zij zo’n begroting inderdaad niet zou ondertekenen. Maar ze ontweek de vraag: binnen nu en twee maanden is er vast wel een nieuw kabinet geformeerd dat zelf zijn begroting kan indienen.

Als het demissionaire kabinet dat onverhoopt toch zelf moet doen, zal het volgens Bussemaker beleidskeuzes moeten maken. ‘Dan weet u wat de door de partijleider van de PvdA geformuleerde inzet is’, zei ze. Die inzet past volgens haar in het PvdA-verkiezingsprogramma.

CDA-Kamerlid Michiel Rog wierp tegen dat de verkiezingen voorbij zijn en dat een demissionair kabinet alleen op de winkel hoort te passen.  Maar daar is Bussemaker het niet mee eens. ‘Een demissionair kabinet moet doen wat goed is voor het land. Er staat nergens dat je alleen maar op de winkel mag passen. Als je al een half jaar demissionair bent en je moet zoiets beleidsinhoudelijks doen als het opstellen van een begroting, vraag dan niet van degenen die dat doen dat ze alleen maar tekenen bij het kruisje.’

Instroomeisen pabo
Het verhogen van salarissen is een van de ideeën om het lerarentekort te bestrijden. Maar ook andere mogelijkheden passeerden de revue.

Zo overwoog GroenLinks-Kamerlid Lisa Westerveld of de nieuwe instroomeisen van de pabo’s niet te streng waren. Ze maakt zich zorgen over de teruglopende instroom van studenten. Spijker hen liever bij tijdens de opleiding in plaats van hen af te schrikken bij de poort.  Daarvoor hoef je niet aan het eindniveau van de pabo te tornen.

Maar Bussemaker benadrukte dat de instroomeisen juist zijn ingevoerd omdat de kennisleemten van veel studenten te groot bleken om tijdens de opleiding weg te werken. Daarom gebeurt dat nu al voordat ze aan de pabo beginnen. Aan programma’s als Goed voorbereid naar de pabo, deden dit jaar 2.400 onderwijzers in spe mee.

Tweede studie
Konden de scholingskosten van leraren niet omlaag, wilde Kamerlid Paul van Meenen (D66) weten. Hij pleitte ervoor om leraren die zich laten omscholen, bijvoorbeeld naar een ‘tekortvak’, het gewone collegegeld te vragen in plaats van het hoge instellingscollegegeld.

Volgens Bussemaker hangt daar een prijskaartje van dertig miljoen euro aan en was het aan de Kamer en een nieuw kabinet om daar een besluit over te nemen. Wel wees ze erop dat er financiële regelingen bestaan voor zij-instromers en voor leraren die zich willen laten omscholen naar een tekortvak.

Verder wees ze op de scholingsvouchers van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid die bedoeld zijn voor mensen die willen werken in een sector waar tekorten zijn. Het beroep van groepsleerkracht basisonderwijs zal hoogstwaarschijnlijk aan de lijst van ‘kansberoepen’ worden toegevoegd.