Studenten journalistiek maken documentaires

Dit is Sjouke. Hij woont al zestig jaar in Canada, sinds de Tweede Wereldoorlog. HU-studenten journalistiek Laurens Mooiweer en Bastiaan Nagtegaal gingen voor hun documentaire Sjouke met hem op zoek naar zijn Friese roots. De film wordt samen met acht andere door in totaal zestien studenten gemaakte documentaires vertoond op zondag 17 juni tijdens het CampusDoc FilmFestival in het Louis Hartlooper Complex.

De studenten maakten de documentaires tijdens het vak CampusDoc aan de School voor Journalistiek en volgden hiervoor twee weken lang lessen aan de journalistieke masteropleiding en filmacademie van het Hunter College en de City University in New York. In Nederland kregen zij les van documentairemakers Ad van Liempt (Andere Tijden) En Ellen Blom (26.000 gezichten).

Tijdens het festival houdt documentairemaker Frans Bromet een lezing over het maken van betrokken reportages. De presentatie wordt gedaan door NOS-nieuwslezer Jeroen Overbeek en RTV-Utrecht verslaggeefster Jildou van Opzeeland. World Press Photo-winnares en oud-student Ilvy Njiokiktjien exposeert met een selectie van haar multimediaproductie Afrikaner Blood. Een vakjury beoordeelt de negen documentaires, die ieder 25 minuten duren.