Maandenlang gratis pizza door betaaltruc

Slimme studenten aten de afgelopen maanden zo goed als gratis via de afhaalsite www.justeat.nl. Ze bestelden pizza, sushi en shoarma voor één of vijf cent per keer.

‘Het zijn waarschijnlijk de slimste jongetjes van de klas geweest die het lek in ons betaalsysteem ontdekt hebben’, zegt Laurens Groenendijk, directeur van Just-Eat vandaag in de Telegraaf. De truc werd vooral gebruikt door studentenclubs uit Groningen, Utrecht en van de Universiteit Nyenrode.

De studenten plaatsten eerst hun bestelling en brachten daarna de eindafrekening op een andere pagina terug tot één of vijf cent. Alleen die paar cent werd van hun rekening geschreven. Zo bestelden ze naar schatting dertigduizend euro aan pizza, shoarma en sushi.

Justeat.nl is een van de grootste bezorgsites van Europa. Bezoekers kunnen er bij meer dan vijftienhonderd restaurants bestellen. Het bedrijf wil dat de studenten alsnog hun bestellingen betalen. ‘Maar we vallen niet om door deze fraude’, zegt directeur Groenendijk.